Inteligența artificială cunoaște progrese remarcabile de la un an la altul, având un impact major asupra profesiilor din viitor, inclusiv în domeniul educației. Oare ar putea fi roboții potențiali înlocuitori ai profesorilor? Unii cercetători ar răspunde afirmativ la această întrebare.
Subiectul controversat a fost dezbătut luna trecută la conferința internațională dedicată educației tehnologizate OEB, organizată anual la Berlin. Experții în tehnologie consideră că ar fi greșit să credem că posturile din sistemele de învățământ nu ar putea fi niciodată automatizate, de vreme ce există deja roboți suficient de creativi pentru a face asocieri complexe de concepte sau evaluări coerente a unei clase de elevi.
Profesorul digital, deja o realitate
În vara anului abia încheiat, Georgia Tech, o universitate din Atlanta, SUA, a introdus în colectivul didactic un asistent universitar pe nume Jill Watson, pentru unul dintre cursurile postuniversitare ale facultății.
Jill este de fapt un robot menit să ajute studenții în perfecționarea lor academică, răspunzându-le la întrebări pe un forum online fără să-și dezvăluie adevărata natură. Singurul lucru pe care l-au sesizat studenții la Jill a fost rapiditatea cu care acesta le-a oferit un feedback, comparativ cu ceilalți asistenți universitari. Robotul s-a arătat mereu disponibil cu un răspuns, fără să pară vreodată distras, obosit sau plictisit.
Însă prestația lui Jill poate să ascundă multe vulnerabilități, spun profesorii universității americane. În timp ce aceste mașinării pot fi programate pentru a îndeplini anumite sarcini fixe și a oferi informații unor seturi de întrebări prestabilite, ele sunt incapabile să-și adapteze baza de date unor alte situații imprevizibile.
De pildă, un om care joacă foarte bine șah va fi totodată priceput și la jocul de table, în timp ce un robot programat să joace șah nu va reuși niciodată să facă o mutare rațională într-un joc similar, dacă nu a fost programat anterior în acest sens.
Există multe alte întrebări legate de posibila activitate didactică a unui robot. Studenții ar resimți la fel un feedback oferit de o mașinărie și de o ființă umană? Ar putea un robot să fie empatic, să cerceteze, să negocieze și să îndrume? Ar putea fi capabil să aprecieze un răspuns creativ, care să se abată de la un set fix de informații? Deocamdată, nu. Dar cine știe ce va fi peste câteva decenii, susțin specialiștii în automatică de la Georgia Tech.
Doar oamenii cresc oameni
Antreprenoarea Nell Watson, prezentă la conferința OEB 2016, a avut cea mai fermă poziție opozantă privind posibilitatea integrării roboților în procesul educațional. Deși se declară o entuziastă a inteligenței artificiale, Nell spune ca rolul unui dascăl nu va putea fi niciodată replicat de o mașinărie.
“Să cultivi o persoană și să o ajuți să înflorească nu este un obiectiv ce poate fi atins de un algoritm. Mă îndoiesc profund că un computer va fi vreodată capabil să aprecieze munca unui elev inovator și creativ, care gândește mai departe de întrebările și răspunsurile convenționale”, a declarat femeia de afaceri.
Dacă în educație nu își vor face loc ușor roboții, în alte domenii de activitate vor avea mai multă trecere. Guvernatorul Băncii Naționale a Angliei, Mark Carney, a declarat recent ca 15 milioane de locuri de muncă din Marea Britanie vor fi automatizate, inclusiv în rândul profesiilor din clasa mijlocie. Avansul tehnologic va distruge cariere fără milă, avertizează Carney.
Citește și:
10 site-uri utile pentru părinți și copii