Prima lună a anului a sosit cu experiențe de învățare atât de inspiraționale și diverse, încât nu putem să fim decât recunoscători că am avut șansa să le trăim. Ianuarie a stat sub semnul Simțurilor și al Simbolurilor, o temă vastă și foarte permisivă pentru explorare. Totodată, am acordat o atenție aparte Adevărului, valoarea pe care încercăm să o insuflăm copiilor în toate formele sale.
Inspirați de curiozitatea copiilor mereu constructivă și insațiabilă, așa cum este și ideal să fie, am învățat despre simbolurile pe care le regăsim în producțiile animate pentru copii sau în artă, am studiat simțurile prin care percepem realitatea înconjurătoare prin proiecte creative și ne-am bucurat de un periplu fascinant în lumea culturii japoneze. Să ne amintim, pas cu pas, activitățile care ne-au răsfățat mintea și sufletul!
Explorarea artelor japoneze
În ultima săptămână a lunii, am traversat numeroase stări pozitive, de la curiozitate și nerăbdare, până la euforia de a înțelege foarte palpabil poate cea mai diversă și încărcată de spiritualitate cultură a lumii – cea japoneză.
Văzul, gustul, simțul tactil, nevoia de frumos și setea de cunoaștere a unei culturi complet diferite au fost satisfăcute pe deplin prin experiențele unice pregătite pentru elevi și părinții acestora. Vă prezentăm, în ordinea desfășurării lor, cum am ajuns să ne îndrăgostim iremediabil de artele japoneze.
Atelierele de Sushi
Sushi Chef Florin Trișcă ne-a introdus în arta preparării felului culinar tradițional japonez prin trei ateliere pe care le-am savurat cu toate simțurile. Copiii și părinții s-au bucurat de o prezentare amplă a acestei arte și a principiilor sale, de o demonstrație de preparare și de o sesiune de gătit cu mâinile proprii piese de sushi îmbietoare.
Copiii au aflat de la Chef Florin cum se numesc ingredientele tradiționale folosite în prepararea sushi-ului (ardei, avocado, castraveți, măr, brânză, omletă japoneză, pui, somon crud, somon prăjit, orez, alge Nori), le-au analizat și le-au gustat, apoi le-au pregătit cu multă pricepere.
Fiecare copil a pregătit 7 piese de sushi, iar fiecare părinte, 12 piese. Produsele au fost luate acasă în recipiente puse la dispoziție de Chef, împreună cu o bucurie copleșitoare. Mai multi copii și-au anunțat deja intenția de a se perfecționa în această artă și de a prepara acasă, ca adevărați profesioniști, această specialitate culinară aparte.
Vizita Ambasadei Japoniei
Am avut marea onoare de a primi vizita doamnei Mayo Nishiike, Ataşat Cultural al Ambasadei Japoniei în România, care a venit să le vorbească elevilor noştri despre cultura niponă şi stilul de viaţă al japonezilor.
Copiii au aflat lucruri fascinante despre geografia, casele tradiţionale şi moderne ale japonezilor, viaţa şcolarilor de acolo, cele trei feluri de mâncare iconice (sushi, tempura şi sukiyaki), precum despre diversele tipuri de kimono şi ocaziile la care se poartă.
Doamna Mayo a povestit şi despre sărbătorile sezoniere ale Japoniei, cu simbolurile lor care cinstesc elementele naturii, ca apoi să-şi încheie minunata prezentare cu explicarea celor 3 tipuri diferite de alfabet folosite de japonezi – hiragana, katakana şi kanji.
Atelierele de Ikebana
Florile îşi menţin vitalitatea mai mult, dacă le tăiaţi tulpina sub apă. Acesta este doar unul dintre lucrurile fascinante pe care le-am aflat la atelierele de Ikebana, susţinute de Sanda Lazur, lector al Cursului de Ikebana din cadrul Centrului de studii româno-japoneze din Universitatea Româno-Americană din Bucureşti.
Copiii au asistat la o demonstraţie de aranjamente conform principiilor acestei arte fascinante, ca mai apoi părinţii să îi ajute în crearea propriilor opere de artă sub îndrumarea dnei Lazur. În afară de prezentarea filosofiei din spatele acestei arte a frumosului, copiii și părinții au avut șansa să-și exprime viziunea artistică și să înțeleagă cum reușesc japonezii să rămână într-o strânsă comuniune cu natura.
Bucuroși de experiență, participanții la atelier au plecat acasă cu aranjamentele realizate, dar și cu o nouă perspectivă asupra florilor și a vieții în tot ansamblul său.
Atelierele de origami
Un mod de relaxare, socializare, un antrenament al minţii şi o porţie generoasă de satisfacţie că realizezi un obiect frumos cu propriile mâini – aceasta este arta origami.
În săptămâna japoneză, nu puteam să ne privăm de un atelier de origami susţinut de prof. Adina Rusu pentru copiii mai mici şi mai mari. Într-un cadru prietenos şi cald, au luat formă mandale din hârtie colorate, împăturite cu multă concentrare, dar mai ales cu zâmbetul pe buze. Am admirat totodată și cel mai frumos portret din lume: mame și tătici care sunt acolo pentru copiii lor, modelându-le frumos caracterul și aptitudinile, așa cum mâinile pricepute pliază hârtia în cele mai reușite forme.
Atelierul de Oshibana
Japonezii percep florile ca pe ființe vii, de aceea consideră că singurul mod de a nu face o nedreptate acestora când sunt rupte este să fie reașezate în forme mai frumoase decât cele din mediul în care au crescut. Oshibana este cu siguranță o modalitate de a readuce la viață florile, prin presarea lor cu grijă și crearea de tablouri de o frumusețe aparte.
Asta am reușit noi la atelierul florilor presate, prin bunăvoința Adelei Talpeș, artist cu peste 20 de ani de experiență în lucrul cu flori presate. Îi mulțumim pentru că a adus frumosul în școala noastră, prin talentul său deosebit! Îi suntem recunoscători și pentru articolul cu impresii pe care Adela l-a publicat pe site-ul său.
Atelierul de caligrafie japoneză
Shodo sau caligrafia japoneză nu mai este un mister pentru copiii școlii noastre, datorită atelierelor susținute de două studente pasionate de limba și cultura japoneză – Paula Călin și Laura Merlan. Elevii care s-au înscris la acest curs al concentrării și răbdării au învățat să-și scrie, cu pensula și tușul, propriul nume și alte cuvinte simple în japoneză.
Ceremonia Ceaiului
Ceremonia ceaiului, un important aspect al culturii japoneze, ne-a transformat ultima zi din luna ianuarie într-o experiență de purificare a simțurilor, dar și de cultivare a armoniei și a unității dintre noi și mediul înconjurător.
Sensei Gabriel Soga Căciulă și Cristina Comanac ne-au încântat cu o demonstrație la care rareori avem șansa să luăm parte, spre încântarea copiilor și a adulților deopotrivă. Ne-am încheiat periplul explorării culturii japoneze cu acest ritual iluminator și înălțător!
Assembly
Călătoria printre simțuri și simboluri din luna ianuarie a fost încununată cu succes de copiii ciclului primar, printr-un Assembly extrem de reușit.
Cei mici ne-au încântat cu propriile interpretări ale simbolurilor din animația „Alike”, momente muzicale susținute cu instrumente făcute chiar de ei și cu informații interesante despre anatomia corpului uman și despre animale.
Apoi am aflat câte lucruri fascinante au învățat elevii de gimnaziu despre cultura japoneză. Am urmărit împreună retrospectiva atelierelor japoneze care ne-au încântat în ultima săptămână a lunii ianuarie, am împărtășit impresii, am organizat finala concursului de kendame și l-am aplaudat pe Matei, câștigătorului trofeului. Cunoștințele noi acumulate de copii prin activitățile speciale din această lună demonstrează încă o dată cât de plăcut poate fi să înveți, într-un context nou și creativ.
Vizionarea filmului de animație Țestoasa Roșie
Copiii de la ciclul primar si gimnazial au fost la film în interes de … școală. În încercarea de a explora universul fascinant al simbolurilor, elevii noștri au vizionat filmul de animație „Țestoasa Roșie”/”La Tortue Rouge”, la cinema „Elvire Popesco” din incinta Institutului Francez.
Când au revenit la școală, copiii de la ciclul primar au realizat planșe în care au descris semnificațiile tuturor simbolurilor observate în film, iar elevii de gimnaziu au organizat o dezbatere liberă legată de mesajele subliminale ale producției.
Concursul Kendama Spirit la Aletheea
Pentru că am sesizat pasiunea copiilor pentru kendame, excelente pentru antrenarea îndemânării, concentrării și a echilibrului, am organizat concursul Kendama Spirit la nivel de școală. Pentru calificarea în finală, elevii noștri talentați au trecut de 5 probe – Big Small, Spike Base, Orbit, Airplane și Lighthouse.
Finala concursului, care a avut loc în cadrul Assembly-ului lunii ianuarie, i-a adus lui Matei (cls. a 7-a) marele trofeu și admirația tuturor colegilor, profesorilor și părinților.
Descifrarea simbolurilor la Muzeul Național de Artă
Experiența elevilor din clasa a 3-a, trăită la Muzeul Național de Artă din București, le va rămâne cu siguranță în memorie. Nu doar prin impresionantele opere de artă ale galeriei, ci și prin simbolurile pe care le-au descifrat direct de pe pânzele neprețuite.
În periplul descoperirii Adevărului personal despre lumea înconjurătoare, elevii au avut ocazia de a-și folosi până și cel de-al șaselea simț în a înțelege mesajele transmise prin artă. Iar acest lucru nu ar fi fost posibil fără ajutorul profesorilor care le-au fost alături, Oana Solomon, Roxana Vereș și Anca Zgavarogea.
Vizita Iuliei Iordan
Autoarea de cărți pentru copii Iulia Iordan ne-a făcut ziua mai frumoasă pe data de 26 ianuarie, vizitându-ne școala pentru a afla ce mai citesc copiii noștri și a discuta cu ei despre literatură.
Copiii din ciclul primar și-au exprimat preferințele privind tipul de lectură favorit, au aflat informații noi despre folclor și oralitate, iar cei de gimnaziu și-au împărtășit experiențele de lectură, preferințele în materie de autori români sau străini și încercările personale de a scrie propriile cărți.
Ne-am bucurat să vedem că plăcerea vizitei a fost reciprocă, cu atât mai mult cu cât oaspetele nostru a observat ce copii valoroși învață la Aletheea. Impresiile Iuliei Iordan despre întâlnirea cu Clara (cls. a 6-a) și colegii ei ne onorează!
Luna februarie vine cu propria suită de activități surprinzătoare, construite în jurul umbrelei tematice „Duelul meseriilor” și al valorii lunii – „Respectul”.
Citește și:
Cum explorăm simțurile și simbolurile prin artele japoneze