Cum aducem SCHIMBAREA în EDUCAȚIE pentru a forma competențele VIITORULUI?

Ce înseamnă LIBERTATEA pentru fiecare dintre noi? Ce surse de INSPIRAȚIE folosim pentru stimularea GÂNDIRII (critice)?

Cum ne găsim ECHILIBRUL personal în aceste vremuri tot mai schimbătoare pentru a ne putea concentra pe ÎNVĂȚARE, singurul motor al progresului și civilizației umane?

 

Pentru a găsi răspunsuri la toate aceste întrebări, vă așteptăm sâmbătă, 6 mai, la Școala Aletheea, la o serie de ateliere ALTFEL de la profesori pentru profesori, în cadrul conferinței naționale, ”O altfel de educație pentru o altfel de generație”.

Vă propunem să petrecem împreună o zi dedicată practicilor educaționale care abordează învățarea integrată și transdisciplinară, în campusul școlar Aletheea, un mediu optim de învățare pentru “elevii” de toate vârstele.

Participarea la conferință vă asigură accesul la expoziția Leonardo da Vinci Machines – Invențiile unui geniu al Renașterii.

Atelierele din cadrul conferinței vor avea loc în 2 serii, iar fiecare profesor va putea participa la 2 activități.

Evenimentul este dedicat profesorilor din învățământul preuniversitar

Programul conferinței

10:00 Sesiune de deschidere

11:30 Prima sesiune de ateliere

13:00 Pauza de prânz

14:00 A doua sesiune de ateliere

15:30 Concluzii, întrebări și încheiere

Ateliere

Sesiunea de dimineață 11:30 - 13:00

“Spune-mi și voi uita. Arată-mi și s-ar putea să-mi mai amintesc. Implică-mă și voi înțelege.” (Confucius)

 

Asemănările dintre o sală de clasă și o scenă sunt foarte multe. 

În primul rând, actorii și profesorii împărtășesc aceleași gânduri și emoții. 

Fie că pășesc pe scenă sau în clasă, se îngrijorează că vor uita ce au de spus ori că nu vor reuși să câștige “publicul”. Se pot simți anxioși, inadecvați sau insuficient pregătiți.

 

Care sunt scopurile comune ale actorilor și profesorilor? 

Ambii trebuie să capteze și să mențină atenția „audienţei”. Ambele profesii trebuie să facă „publicul” să perceapă care parte a mesajului este mai importantă, să știe cum să dirijeze atenția prin limbaj nonverbal sau să livreze conținuturi într-un fel care să se întipărească ușor și durabil în mintea “audienței”. 

 

Tehnicile de actorie pot ajuta un profesor să-și crească, să conștientizeze și să-şi controleze expresivitatea, să se adapteze constant la ceea ce primește din partea elevilor și să menţină o conexiune cu elevii/“publicul”. 

Așa cum un actor caută cea mai bună formă de interpretare, la fel un profesor trebuie să caute cea mai bună formă de a livra un conținut academic. Tehnicile de actorie pot ajuta la o mai bună comunicare verbală și nonverbala și pot învața profesorul cum să predea conținuturi într-un fel care poate crea pasiune pentru învățare. 

Vă invităm la un curs despre importanța emoțiilor în procesul de învățare, a entuziasmului în predare, despre folosirea pauzelor pentru a crea suspans și surpriză, despre umor, exerciții de role-play și alte tehnici de actorie utile rolului de profesor.

Moderatori: Dorotheea Petre şi Mihai Stamatescu

“Dacă ne este foame și vrem să pregătim ceva pentru a mânca, ne gândim, implicit, la felul de mâncare pe care l-am prefera. În mod iminent, după ce alegem, vom pregăti ingredientele de care avem nevoie pentru a prepara rețeta.

Parcurgem etape, ținem cont de rețetă, uneori improvizăm, până când reușim să obținem ceea ce ne-am propus.

La final, ne bucurăm de reușita muncii. Aceasta ne ține de foame și ne păstrează vii.

 

La fel se întâmplă și în învățare.

 

Atunci când evaluăm, e necesar să apreciem produsul final, ca sumă de etape reușite.

 

Să prepari o prăjitură nu înseamnă doar să știi să pregătești ingredientele, să respecți măsura fiecăruia, să bați albușurile spumă sau să încingi cuptorul. Toate la un loc și multe altele, conduc la împlinire.

 

Evaluarea competențelor se referă, tocmai, la pregătirea profesorilor în direcția de a evalua dacă un elev știe “să prepare o anumită prăjitură”, nu numai dacă știe să pregătească aluatul sau crema.

 

Vă invităm alături de noi, să descoperim bucătăria internă a evaluării. În cadrul atelierului “Începe cu gândul la final- evaluarea competențelor la clasă“, ne propunem să împărtășim viziuni și instrumente prin care să evaluăm elevii în mod global, ghidându-i către învățarea cu sens, autentică.”

Moderatori: Cătălina Ion și Graţiela Bălcescu

Suntem diferiți și e fascinant că suntem așa!

Managementul mediilor de învățare a devenit provocator pe măsură ce acestea au devenit mai complexe. Structura și funcțiile lor au suferit transformări majore iar profesorii au fost puși în situația de a-și dezvolta competențele necesare pentru a gestiona cu succes procesul instructiv-educativ și din această perspectivă. Sala de clasă a devenit modulară, uneori virtuală, noile tehnologii și-au făcut loc în procesul de predare-învățare iar școala și-a extins granițele. Pentru a înțelege atât nevoile copiilor cât și nevoile noastre  în ceea ce privește interacțiunea în acest context  vă propunem un atelier practic în care să descoperim:

  1. Cum influențează mediul de învățare procesul educațional
  2. Cum putem adapta mediul de învățare la necesitățile copiilor
  3. Cum putem adecva spațiul de învățare pentru a maximiza resursele disponibile

Așadar, vă invităm să privim mediul de învățare ca pe o resursă prețioasă pe care trebuie să o gestionăm cu responsabilitate. Vom aplica metoda lui J. Dewey, learning-by-doing, așa că  la finalul atelierului o să punem în practică principiile organizării spațiului educațional în acord cu scenariul de management.

Moderator: Andrei Dumitrescu

Atelier in care invitatii vor putea vedea cum poate fi creată o lectie interdisciplinară, utilizând o aplicaţie online, roboţi educaţionali şi accesorii tehnice educaţionale, cu posibilitatea de a  lucra cu date preluate in timp real de la senzorii pusi la dispozitie. Lecţia va fi creată pe loc, demonstrând fiecare etapă şi implicând participanţii în crearea de conţinut.

Moderatori: Cristian Lăcraru și Virgilius Teodorescu

Ascultă, simte, descoperă muzica…

Într-un cadru prietenos, destins, participanții vor învăța modalități simple, la îndemână, de a-i face pe copii să simtă și să înțeleagă complexitatea muzicii. 

Alături de Andrei, profesorii pentru învățământul primar și gimnazial vor pune lupa pe concepte cheie precum: creativitate, joc și improvizație muzicală. Haideți să redescoperim împreună bucuria de a învață prin joc și mișcare, frumusețea muzicii.

Moderator: Andrei Lăzăroiu

„Jocul atinge și stimuleaza vitalitatea, trezind întreaga ființă – minte, corp, inteligență și creativitate.” – Viola Spolin

La acest atelier vom vorbi despre probleme frecvent întâlnite la clasă și vom prezenta câteva idei de jocuri menite să ne ajute în gestionarea lor. Dacă și voi vă confruntați la clasă cu conflicte, gălăgie, lipsă de motivație sau alte dificultăți, vă propunem să încercați, alături de noi, o serie de jocuri teatrale a căror aplicare va determina rezultate pozitive în evoluția copiilor. Includerea teatrului în educație, sub formă de joc, în cadrul orelor de orice fel, oferă elevului spațiu de manifestare, autonomie, putere de a crea și ocazia de a relaționa empatic cu ceilalți.

Vă așteptăm să ne jucăm împreună!

 

Moderatori: Octavia Medrea și Roxana Pîrvu

În cadrul acestui atelier vă propunem o abordare experiențială, ce are ca punct de plecare lumea reală și se continuă cu lumea poveștilor. Venim cu o perspectivă care se fundamentează pe cercetări valide din educație, care ne spun că fără dezvoltarea gândirii critice, învățarea este de suprafață și strict cu scopul de a reuși la examene.

 

Pentru a schimba paradigma și a face din învățare un proces cu sens pentru copii, credem că e nevoie de efort susținut și conștient, activarea motivației optime și setarea unui cadru securizant.

Pe parcursul atelierului, activitățile propuse vor răspunde următoarelor întrebări:

– Ce legături invizibile există între realitatea de zi cu zi a unui copil și textele explorate la școală?

– Cum încurajăm dezvoltarea întrebărilor deștepte?

– Ce dovezi ale învățării putem construi împreună cu copiii?

– Cum construim și dezvoltăm rutine de gândire?

– Ce legături putem stabili între abiltățile de literație și metacompetența numită reflexivitate asupra învățării?

Așadar, dacă activezi în învățământul primar, iar temele enunțate mai sus le vezi importante pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor cu care lucrezi, te așteptăm să explorăm împreună!

 

Moderatori: Vasile Braşovanu și Tamara Popa

Sesiunea de după-amiază 14:00 - 15:30

Traversare

Rigoare

Alfabetizare

Notă

Sens

Libertate

Inţelegere

Test

Exemplu

Realitate

Abilităţi

Ţintă

„Educaţia este calea de la ignoranţa încrezută la incertitudinea jalnică.” (Mark Twain)

 

Moderator: Aniela Mancaş

“Dacă ne este foame și vrem să pregătim ceva pentru a mânca, ne gândim, implicit, la felul de mâncare pe care l-am prefera. În mod iminent, după ce alegem, vom pregăti ingredientele de care avem nevoie pentru a prepara rețeta.

Parcurgem etape, ținem cont de rețetă, uneori improvizăm, până când reușim să obținem ceea ce ne-am propus.

La final, ne bucurăm de reușita muncii. Aceasta ne ține de foame și ne păstrează vii.

 

La fel se întâmplă și în învățare.

 

Atunci când evaluăm, e necesar să apreciem produsul final, ca sumă de etape reușite.

 

Să prepari o prăjitură nu înseamnă doar să știi să pregătești ingredientele, să respecți măsura fiecăruia, să bați albușurile spumă sau să încingi cuptorul. Toate la un loc și multe altele, conduc la împlinire.

 

Evaluarea competențelor se referă, tocmai, la pregătirea profesorilor în direcția de a evalua dacă un elev știe “să prepare o anumită prăjitură”, nu numai dacă știe să pregătească aluatul sau crema.

 

Vă invităm alături de noi, să descoperim bucătăria internă a evaluării. În cadrul atelierului “Începe cu gândul la final- evaluarea competențelor la clasă“, ne propunem să împărtășim viziuni și instrumente prin care să evaluăm elevii în mod global, ghidându-i către învățarea cu sens, autentică.”

Moderatori: Cătălina Ion și Graţiela Bălcescu

Libertate pozitivă, Responsabilitate, Valori, Modelul SCARF, Pedagogia libertăţii, Datorie = obligaţie legală sau morală (definiţie din Dex online) – acestea sunt reperele unui atelier despre excelenţă, oameni de succes vs. oameni de valoare, despre efort/muncă şi curajul de a schimba lumea. Vorba lui Dalai Lama: „Dacă tu crezi că eşti prea mic ca să schimbi lumea, încearcă să dormi în cameră cu un ţânţar.”

 

Moderatori: Andreea Cotiţosu şi Mihai Stamatescu

Suntem diferiți și e fascinant că suntem așa!

Managementul mediilor de învățare a devenit provocator pe măsură ce acestea au devenit mai complexe. Structura și funcțiile lor au suferit transformări majore iar profesorii au fost puși în situația de a-și dezvolta competențele necesare pentru a gestiona cu succes procesul instructiv-educativ și din această perspectivă. Sala de clasă a devenit modulară, uneori virtuală, noile tehnologii și-au făcut loc în procesul de predare-învățare iar școala și-a extins granițele. Pentru a înțelege atât nevoile copiilor cât și nevoile noastre  în ceea ce privește interacțiunea în acest context  vă propunem un atelier practic în care să descoperim:

  1. Cum influențează mediul de învățare procesul educațional
  2. Cum putem adapta mediul de învățare la necesitățile copiilor
  3. Cum putem adecva spațiul de învățare pentru a maximiza resursele disponibile

Așadar, vă invităm să privim mediul de învățare ca pe o resursă prețioasă pe care trebuie să o gestionăm cu responsabilitate. Vom aplica metoda lui J. Dewey, learning-by-doing, așa că  la finalul atelierului o să punem în practică principiile organizării spațiului educațional în acord cu scenariul de management.

Moderator: Andrei Dumitrescu

Ascultă, simte, descoperă muzica…

Într-un cadru prietenos, destins, participanții vor învăța modalități simple, la îndemână, de a-i face pe copii să simtă și să înțeleagă complexitatea muzicii. 

Alături de Andrei, profesorii pentru învățământul primar și gimnazial vor pune lupa pe concepte cheie precum: creativitate, joc și improvizație muzicală. Haideți să redescoperim împreună bucuria de a învață prin joc și mișcare, frumusețea muzicii.

Moderator: Andrei Lăzăroiu

Te-ai întrebat vreodată, după ce ai ieșit de la clasă și ai terminat de predat, dacă faci bine ceea ce faci?  

Sau cum poți proceda pentru a-ți face orele mai plăcute și mai interesante atât pentru tine, cât și pentru elevii tăi?  

 

Ceea ce ne propunem noi, Roxana și Adriana, pe parcursul acestui atelier, este să aducem o rază de lumină în “sfera predării”, prin co-teaching.  

Ideile, creativitatea și experiența fiecăruia dintre profesorii implicați în co-teaching, sunt atuuri clare – indiferent de materie sau persoanele implicate, profesorii de co-teaching nefiind în competiție, ci într-un consens de acțiuni și idei. În acest atelier ne propunem să aducem în prim plan importanța interacțiunii și lucrului în echipă, pentru ore dinamice și un management al clasei controlat. 

Moderatori: Roxana Aramă și Adriana Boghian

În cadrul acestui atelier vă propunem o abordare experiențială, ce are ca punct de plecare lumea reală și se continuă cu lumea poveștilor. Venim cu o perspectivă care se fundamentează pe cercetări valide din educație, care ne spun că fără dezvoltarea gândirii critice, învățarea este de suprafață și strict cu scopul de a reuși la examene.

 

Pentru a schimba paradigma și a face din învățare un proces cu sens pentru copii, credem că e nevoie de efort susținut și conștient, activarea motivației optime și setarea unui cadru securizant.

Pe parcursul atelierului, activitățile propuse vor răspunde următoarelor întrebări:

– Ce legături invizibile există între realitatea de zi cu zi a unui copil și textele explorate la școală?

– Cum încurajăm dezvoltarea întrebărilor deștepte?

– Ce dovezi ale învățării putem construi împreună cu copiii?

– Cum construim și dezvoltăm rutine de gândire?

– Ce legături putem stabili între abiltățile de literație și metacompetența numită reflexivitate asupra învățării?

Așadar, dacă activezi în învățământul primar, iar temele enunțate mai sus le vezi importante pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor cu care lucrezi, te așteptăm să explorăm împreună!

 

Moderatori: Vasile Braşovanu și Tamara Popa

Cum vorbești și ce citești spune cine ești; cum ne creștem cuvintele = așa ne asumăm lumea

Atelierul „Declișeizarea și despovărarea limbajului” este un demers întru firescul înlănțuirii cuvintelor și o incursiune în contemporaneitate(a literară). Într-o manieră hermeneutizantă,  se va înlănțui1 cvasiholistic și ca o mis-en-abyme încărcările flamboaiante de structuralizare sintetizatoare a limbajului de cobalt. Delete și de la capăt: hai la atelier să scoatem lemnul din limbaj.2

Orice asemănare cu vreun dezacord este pur intenționată.

[1]  Varianta 1) Se spune că nu haina îl face pe om. Nu îl face, dar îl îmbracă și, recunoaștem sau nu, îi atârnă etichete – (cool, vintage, pompos, elegant, kitchos,asumat, original, șters). Nici cuvintele nu îl fac (în totalitate) pe om, dar îl spun, îl descos.

De când s-a inventat, omul a simțit nevoia să fie auzit (și văzut; și înțeles; și admirat; și așa mai departe). Odată cu el (sau poate puțin mai târziu), i s-a inventat și sentimentul de rușine. Așa că omul a apelat la tot felul de subterfugii pentru a nu fi judecat. Unul dintre acestea este încărcarea discursului său pentru „a da bine”.

Cum vrea omul să fie văzut? Dacă aruncăm un ochi de-a lungul istoriei, vedem oglinda și evoluția omului. de la hainele sumare ale omului primitiv (care doar suplineau nevoia de căldură și de acoperire a zonelor intime), la corsetele, perucile, ornamentele baroce, la hainele practice de azi. Cam așa stă treaba și cu limbajul (care e un fel de șifonier al hainelor de interior/cuvintelor); vom observa o îngreunare a limbajului – cuvinte care să arate statutul omului, cât de multe știe el, până la o coborâre a cuvintelor în stradă. De la corset la libertate. De la prejudecată, fanfaronadă, comoditate sau din dorința de epatare, omul s-a folosit de clișeu (în sens lingvistic, stereotipie).

 Varianta 2)

Limbă naturală sau limbaj de lemn? Comunicare sau pseudohipnotizare?

                    Acest atelier își propune să analizeze câteva mostre ale limbajului oficial și neoficial, literar și nonliterar, fiind un ministudiu pragmatic care să ajute la înțelegerea faptului că nu cuvintele mari clădesc comunicarea, ci cuvintele autentice care dezvăluie adevărata menire a limbajului – de a comunica eficient și de a trezi în celălalt înțelegerea și bucuria de a fi om. Va face și o trecere în revistă a discursului la modă, aruncând o privire la curentele anterioare, pentru a vedea trecerea de la ornamentație excesivă (cu o punere în abis a vestimentației și a arhitecturii) la lejeritatea de azi. De asemenea, se vor lua câteva mostre din viața de zi cu zi (de la manuale, știri, texte literare și nonliterare), se vor scutura de praf, arăta cu degetul sau li se va acorda atenția cuvenită. În plus, învățăm de ce există o nostalgie (nostos+algos, întoarcere + durere) a limbajului, de ce omul se simte mai confortabil apreciind figuri ale trecutului și uită să își cunoască prezentul (de exemplu marii artiști există și în ziua de azi, există o incapacitate de racordare la prezentul artistic, se va face și o scurtă incursiune în literatura contemporană).

                    O altă încercare a cursului este de a recunoaște kitsch-ul verbal, de a elibera gâtul limbajului (că tare strangulat mai e de către unii), de a recunoaște cuvintele-ambalaj, cuvintele-zornăitoare, cuvintele-lingușitoare, cuvintele-pampon.

 

Moderator: Cătălina Matei

„Jocul atinge și stimuleaza vitalitatea, trezind întreaga ființă – minte, corp, inteligență și creativitate.” – Viola Spolin

La acest atelier vom vorbi despre probleme frecvent întâlnite la clasă și vom prezenta câteva idei de jocuri menite să ne ajute în gestionarea lor. Dacă și voi vă confruntați la clasă cu conflicte, gălăgie, lipsă de motivație sau alte dificultăți, vă propunem să încercați, alături de noi, o serie de jocuri teatrale a căror aplicare va determina rezultate pozitive în evoluția copiilor. Includerea teatrului în educație, sub formă de joc, în cadrul orelor de orice fel, oferă elevului spațiu de manifestare, autonomie, putere de a crea și ocazia de a relaționa empatic cu ceilalți.

Vă așteptăm să ne jucăm împreună!

 

Moderatori: Octavia Medrea și Roxana Pîrvu

Înscriere

Prețul biletului de participare este 120 lei și include materialele necesare pentru desfășurarea atelierelor, apă/cafea/ceai și masa de prânz.

Toți profesorii participanți vor primi adeverință pentru dosarul personal.

Pentru mai multe informații, ne puteți contacta prin e-mail la adresa evenimente@aletheea.ro sau la nr. de telefon 0773.331.196.

Utilizați formularul de mai jos pentru înscrierea la conferință și alegerea atelierelor. 

Galerie media