Atelier susținut de prof. Aletheea Grațiela Bălcescu, coordonator ciclul primar
„Unde este înțelepciunea pe care am pierdut-o în cunoaștere, unde este cunoașterea pe care am pierdut-o în informație? – T.S. Eliot”
Cum să fii mai deștept decât creierul tău în procesul didactic? Țelul oricărei pedagogii este ca profesorul – practician reflexiv să-și construiască predarea pornind de la analiza învățării. O predare eficientă duce la o învățare eficientă, iar o activitate de învățare care urmează un scenariu gândit și analizat în prealabil, va avea ca rezultat amplificarea capacității individuale de învățare.
A învăța să înveți, folosind strategii metacognitive, reprezintă deopotrivă intriga și deznodământul acestui atelier.
Atelier susținut de prof. Aletheea Laura Petrescu și consilier școlar Aletheea Andrei Dumitrescu
Ești pregătit să faci pasul spre o educație modernă și captivantă?
Vino alături de noi la un atelier interactiv, dedicat digitalizării educației, unde vom explora împreună principiile învățării inteligente. Vom descoperi cum noile tehnologii pot transforma sala de clasă într-un mediu dinamic și creativ, în care elevii devin actorii principali în propria lor călătorie de formare și dezvoltare educațională.
De la utilizarea aplicațiilor educaționale la colaborarea online, vom dezvolta competențe care să îi pregătească pe elevi pentru lumea digitală în continuă schimbare.
Vom discuta și conceptul de înțelepciune digitală, oferind sfaturi și strategii pentru o utilizare rațională a noilor tehnologii în activitatea cu elevii. Vom explora cum să dezvoltăm o relație sănătoasă cu dispozitivele digitale, cum să gestionăm timpul petrecut online și cum să cultivăm discernământul în utilizarea informațiilor disponibile pe internet.
Inovează, digitalizează și transformă învățarea!
Profesorii pasionați de inovație și doritori să-și dezvolte competențele digitale sunt bineveniți să se alăture atelierului nostru!
Atelier susținut de prof. Aletheea Aniela Mancaș și Vasile Brașovanu
Deși e clasic, proiectul este (încă) fantastic? Dacă nu este un poster, atunci ce (mai) e? Dacă e o construcție sofisticată, cum se joacă profesorul de-a arhitectul?
Atelierul nostru va porni de la experiențe concrete de învățare și va încerca să demonstreze, cu entuziasm, că răzgândirea și munca bine făcută încă se mai pot antrena prin activități proiectate în manieră… constructivistă. Ne dorim să orchestrăm, cu bagheta magică a didacticianului de școală mai veche sau mai nouă, câteva activități integrate, atât pentru primar, cât și pentru gimnaziu.
Ce vom nota pe portativ? Întrebări, tot felul de mirări, strategii de proiectare, metafore, analogii și alte asemenea scamatorii!
Vă așteptăm să ne entuziasmăm!
Atelier susținut de consilier școlar Aletheea Mihaela Racoviță și psiholog Marius Rusu
Ce impact are calmul interior asupra actului educațional? Putem lăsa dificultățile emoționale la poarta școlii sau ne urmează în clasă?
Psihicul tinde spre funcționare unitară, consecvență și homeostazie. Astfel, nu putem dezvolta părți separate de noi înșine pe care să le punem în funcțiune atunci când intrăm în mediul școlar; nu putem nici noi, profesorii, nici copiii.
Atunci când anxietatea și/sau depresia ne urmează în clasă, ce putem face ca activitatea educațională să-și urmeze cursul firesc? Ce putem face cu noi înșine, cu relațiile dintre noi și copii, ce putem face pentru copii?
Există câteva lucruri simple ce pot fi făcute pentru restabilirea echilibrului interior, precum și pentru dezvoltarea unor relații armonioase, premisele unui mediu optim de învățare.
Vă invităm să reflectăm împreună asupra acestor subiecte, precum și asupra altora pe care le vom descoperi și, mai ales, să construim soluții concrete, unelte de lucru pe care să le adăugăm în tolba noastră de profesioniști în educație.
Atelier susținut de prof. Aletheea Andrei Lăzăroiu și prof. Ana-Maria Rusu, Colegiul Național „Unirea”, Focșani
„Muzica purifică sufletele de praful vieţii cotidiene.” Berthold Auerbach
Într-un cadru prietenos și destins noi, Ana-Maria Rusu și Andrei Lăzăroiu, îți dăm întâlnire la atelierul „Muzica învățării-sunete și ritmuri la orice materie”.
În cadrul acestui atelier vei învăța cum poți include tehnici de mindfulness și relaxare, instrumente neconvenționale și jocuri muzicale în disciplina pe care o predai, indiferent de ciclu.
Atelier susținut de prof. Aletheea Răzvan Romila, George Enescu și Vasile Băcilă
La nivelul celor mici și mari, jocurile reprezintă principala modalitate de exprimare. Nu trebuie să uităm că în fiecare dintre noi se află tot un suflet de copil.
Vrei să încerci o altă abordare a activităţilor cu caracter motric? Noi am proiectat-o numai cu jocuri menite să dezvolte tot ceea ce ai nevoie din punct de vedere fizic şi cognitiv.
Ia-ţi cu tine voia bună (chiar dacă nu o ai, o vei găsi aici). Nu uita să îţi iei și pantofii de sport.
P.S.: Este posibil să ieşi din zona de confort, dar distracţia este garantată.
Te aşteptăm!
Atelier susținut de conf. univ. Firuța Tacea
Descrierea va fi disponibilă în curând.
Traversare
Rigoare
Alfabetizare
Notă
Sens
Libertate
Inţelegere
Test
Exemplu
Realitate
Abilităţi
Ţintă
„Educaţia este calea de la ignoranţa încrezută la incertitudinea jalnică.” (Mark Twain)
Moderator: Aniela Mancaş
„Dacă ne este foame și vrem să pregătim ceva pentru a mânca, ne gândim, implicit, la felul de mâncare pe care l-am prefera. În mod iminent, după ce alegem, vom pregăti ingredientele de care avem nevoie pentru a prepara rețeta.
Parcurgem etape, ținem cont de rețetă, uneori improvizăm, până când reușim să obținem ceea ce ne-am propus.
La final, ne bucurăm de reușita muncii. Aceasta ne ține de foame și ne păstrează vii.
La fel se întâmplă și în învățare.
Atunci când evaluăm, e necesar să apreciem produsul final, ca sumă de etape reușite.
Să prepari o prăjitură nu înseamnă doar să știi să pregătești ingredientele, să respecți măsura fiecăruia, să bați albușurile spumă sau să încingi cuptorul. Toate la un loc și multe altele, conduc la împlinire.
Evaluarea competențelor se referă, tocmai, la pregătirea profesorilor în direcția de a evalua dacă un elev știe „să prepare o anumită prăjitură”, nu numai dacă știe să pregătească aluatul sau crema.
Vă invităm alături de noi, să descoperim bucătăria internă a evaluării. În cadrul atelierului „Începe cu gândul la final- evaluarea competențelor la clasă„, ne propunem să împărtășim viziuni și instrumente prin care să evaluăm elevii în mod global, ghidându-i către învățarea cu sens, autentică.”
Moderatori: Cătălina Ion și Graţiela Bălcescu
Libertate pozitivă, Responsabilitate, Valori, Modelul SCARF, Pedagogia libertăţii, Datorie = obligaţie legală sau morală (definiţie din Dex online) – acestea sunt reperele unui atelier despre excelenţă, oameni de succes vs. oameni de valoare, despre efort/muncă şi curajul de a schimba lumea. Vorba lui Dalai Lama: „Dacă tu crezi că eşti prea mic ca să schimbi lumea, încearcă să dormi în cameră cu un ţânţar.”
Moderatori: Andreea Cotiţosu şi Mihai Stamatescu
Moderator: Andreia Petcu
Suntem diferiți și e fascinant că suntem așa!
Managementul mediilor de învățare a devenit provocator pe măsură ce acestea au devenit mai complexe. Structura și funcțiile lor au suferit transformări majore iar profesorii au fost puși în situația de a-și dezvolta competențele necesare pentru a gestiona cu succes procesul instructiv-educativ și din această perspectivă. Sala de clasă a devenit modulară, uneori virtuală, noile tehnologii și-au făcut loc în procesul de predare-învățare iar școala și-a extins granițele. Pentru a înțelege atât nevoile copiilor cât și nevoile noastre în ceea ce privește interacțiunea în acest context vă propunem un atelier practic în care să descoperim:
Așadar, vă invităm să privim mediul de învățare ca pe o resursă prețioasă pe care trebuie să o gestionăm cu responsabilitate. Vom aplica metoda lui J. Dewey, learning-by-doing, așa că la finalul atelierului o să punem în practică principiile organizării spațiului educațional în acord cu scenariul de management.
Moderator: Andrei Dumitrescu
Ascultă, simte, descoperă muzica…
Într-un cadru prietenos, destins, participanții vor învăța modalități simple, la îndemână, de a-i face pe copii să simtă și să înțeleagă complexitatea muzicii.
Alături de Andrei, profesorii pentru învățământul primar și gimnazial vor pune lupa pe concepte cheie precum: creativitate, joc și improvizație muzicală. Haideți să redescoperim împreună bucuria de a învață prin joc și mișcare, frumusețea muzicii.
Moderator: Andrei Lăzăroiu
Te-ai întrebat vreodată, după ce ai ieșit de la clasă și ai terminat de predat, dacă faci bine ceea ce faci?
Sau cum poți proceda pentru a-ți face orele mai plăcute și mai interesante atât pentru tine, cât și pentru elevii tăi?
Ceea ce ne propunem noi, Roxana și Adriana, pe parcursul acestui atelier, este să aducem o rază de lumină în „sfera predării”, prin co-teaching.
Ideile, creativitatea și experiența fiecăruia dintre profesorii implicați în co-teaching, sunt atuuri clare – indiferent de materie sau persoanele implicate, profesorii de co-teaching nefiind în competiție, ci într-un consens de acțiuni și idei. În acest atelier ne propunem să aducem în prim plan importanța interacțiunii și lucrului în echipă, pentru ore dinamice și un management al clasei controlat.
Moderatori: Roxana Aramă și Adriana Boghian
În cadrul acestui atelier vă propunem o abordare experiențială, ce are ca punct de plecare lumea reală și se continuă cu lumea poveștilor. Venim cu o perspectivă care se fundamentează pe cercetări valide din educație, care ne spun că fără dezvoltarea gândirii critice, învățarea este de suprafață și strict cu scopul de a reuși la examene.
Pentru a schimba paradigma și a face din învățare un proces cu sens pentru copii, credem că e nevoie de efort susținut și conștient, activarea motivației optime și setarea unui cadru securizant.
Pe parcursul atelierului, activitățile propuse vor răspunde următoarelor întrebări:
– Ce legături invizibile există între realitatea de zi cu zi a unui copil și textele explorate la școală?
– Cum încurajăm dezvoltarea întrebărilor deștepte?
– Ce dovezi ale învățării putem construi împreună cu copiii?
– Cum construim și dezvoltăm rutine de gândire?
– Ce legături putem stabili între abiltățile de literație și metacompetența numită reflexivitate asupra învățării?
Așadar, dacă activezi în învățământul primar, iar temele enunțate mai sus le vezi importante pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor cu care lucrezi, te așteptăm să explorăm împreună!
Moderatori: Vasile Braşovanu și Tamara Popa
Cum vorbești și ce citești spune cine ești; cum ne creștem cuvintele = așa ne asumăm lumea
Atelierul „Declișeizarea și despovărarea limbajului” este un demers întru firescul înlănțuirii cuvintelor și o incursiune în contemporaneitate(a literară). Într-o manieră hermeneutizantă, se va înlănțui1 cvasiholistic și ca o mis-en-abyme încărcările flamboaiante de structuralizare sintetizatoare a limbajului de cobalt. Delete și de la capăt: hai la atelier să scoatem lemnul din limbaj.2
Orice asemănare cu vreun dezacord este pur intenționată.
[1] Varianta 1) Se spune că nu haina îl face pe om. Nu îl face, dar îl îmbracă și, recunoaștem sau nu, îi atârnă etichete – (cool, vintage, pompos, elegant, kitchos,asumat, original, șters). Nici cuvintele nu îl fac (în totalitate) pe om, dar îl spun, îl descos.
De când s-a inventat, omul a simțit nevoia să fie auzit (și văzut; și înțeles; și admirat; și așa mai departe). Odată cu el (sau poate puțin mai târziu), i s-a inventat și sentimentul de rușine. Așa că omul a apelat la tot felul de subterfugii pentru a nu fi judecat. Unul dintre acestea este încărcarea discursului său pentru „a da bine”.
Cum vrea omul să fie văzut? Dacă aruncăm un ochi de-a lungul istoriei, vedem oglinda și evoluția omului. de la hainele sumare ale omului primitiv (care doar suplineau nevoia de căldură și de acoperire a zonelor intime), la corsetele, perucile, ornamentele baroce, la hainele practice de azi. Cam așa stă treaba și cu limbajul (care e un fel de șifonier al hainelor de interior/cuvintelor); vom observa o îngreunare a limbajului – cuvinte care să arate statutul omului, cât de multe știe el, până la o coborâre a cuvintelor în stradă. De la corset la libertate. De la prejudecată, fanfaronadă, comoditate sau din dorința de epatare, omul s-a folosit de clișeu (în sens lingvistic, stereotipie).
Varianta 2)
Limbă naturală sau limbaj de lemn? Comunicare sau pseudohipnotizare?
Acest atelier își propune să analizeze câteva mostre ale limbajului oficial și neoficial, literar și nonliterar, fiind un ministudiu pragmatic care să ajute la înțelegerea faptului că nu cuvintele mari clădesc comunicarea, ci cuvintele autentice care dezvăluie adevărata menire a limbajului – de a comunica eficient și de a trezi în celălalt înțelegerea și bucuria de a fi om. Va face și o trecere în revistă a discursului la modă, aruncând o privire la curentele anterioare, pentru a vedea trecerea de la ornamentație excesivă (cu o punere în abis a vestimentației și a arhitecturii) la lejeritatea de azi. De asemenea, se vor lua câteva mostre din viața de zi cu zi (de la manuale, știri, texte literare și nonliterare), se vor scutura de praf, arăta cu degetul sau li se va acorda atenția cuvenită. În plus, învățăm de ce există o nostalgie (nostos+algos, întoarcere + durere) a limbajului, de ce omul se simte mai confortabil apreciind figuri ale trecutului și uită să își cunoască prezentul (de exemplu marii artiști există și în ziua de azi, există o incapacitate de racordare la prezentul artistic, se va face și o scurtă incursiune în literatura contemporană).
O altă încercare a cursului este de a recunoaște kitsch-ul verbal, de a elibera gâtul limbajului (că tare strangulat mai e de către unii), de a recunoaște cuvintele-ambalaj, cuvintele-zornăitoare, cuvintele-lingușitoare, cuvintele-pampon.
Moderator: Cătălina Matei
„Jocul atinge și stimuleaza vitalitatea, trezind întreaga ființă – minte, corp, inteligență și creativitate.” – Viola Spolin
La acest atelier vom vorbi despre probleme frecvent întâlnite la clasă și vom prezenta câteva idei de jocuri menite să ne ajute în gestionarea lor. Dacă și voi vă confruntați la clasă cu conflicte, gălăgie, lipsă de motivație sau alte dificultăți, vă propunem să încercați, alături de noi, o serie de jocuri teatrale a căror aplicare va determina rezultate pozitive în evoluția copiilor. Includerea teatrului în educație, sub formă de joc, în cadrul orelor de orice fel, oferă elevului spațiu de manifestare, autonomie, putere de a crea și ocazia de a relaționa empatic cu ceilalți.
Vă așteptăm să ne jucăm împreună!
Moderatori: Octavia Medrea și Roxana Pîrvu
Prețul biletului de participare este 120 lei și include materialele necesare pentru desfășurarea atelierelor, apă/cafea/ceai și masa de prânz.
Toți profesorii participanți vor primi adeverință pentru dosarul personal.
Pentru mai multe informații, ne puteți contacta prin e-mail la adresa evenimente@aletheea.ro sau la nr. de telefon 0773.331.196.
Utilizați formularul de mai jos pentru înscrierea la conferință și alegerea atelierelor.
Școala Aletheea este o instituţie de învăţământ privată, acreditată de Ministerul Educației prin Ordinul nr. 3338/2020