Proiectele de responsabilizare socială sunt o componentă importantă a activităților derulate la Aletheea, datorită beneficiilor pe care acestea le aduc tuturor părților implicate. În ultima parte a anului trecut, am dat startul proiectelor „Școli pereche” și „Mediere între egali”, ambele concepute pentru a servi unui scop principal: responsabilizarea copiilor și formarea lor ca viitori adulți corecți, empatici și capabili să facă o diferență în jurul lor.

Noi credem că rolul unei școli nu se rezumă strict la imprimarea unor cunoștințe teoretice necesare în parcursul educațional. Formarea copiilor implică multe alte aspecte importante, de la descoperirea competențelor individuale și valorificarea lor la potențialul maxim, până la dezvoltarea simțului civic și stimularea dorinței de a face lumea un loc mai bun. Pentru a atinge aceste obiective, am pus în practică două prime proiecte de responsabilizare socială despre care vă povestim mai jos.

Proiectul social Școli Pereche

„Școli Pereche” este un proiect de responsabilizare socială în care copiii din comunitatea Aletheea intră în contact cu elevi care locuiesc și studiază în mediul rural.

Partenerii din cadrul acestui proiect sunt: Școala Gimnazială Potlogi Dâmbovița (cu structurile Vlăsceni, Pitaru, Românești), Școala Gimnazială Câmpeni Alba, Școala Gimnazială Abrud Alba, Școala Gimnazială „Prof. Ion Vişoiu” Chitila Ilfov, Școala Cioranii de Sus, Prahova și Liceul Tehnologic Todireni.

Activitățile din cadrul proiectului “Școli pereche” constau în:

  • cunoaștere și intercunoaștere între elevii Aletheea din clasele I, a II-a, a III-a, a IV-a, a V-a și elevii din școlile partenere;
  • activități de învățare desfășurate împreună, în școlile implicate în proiect, în cadrul unor întâlniri față în față dar și pe Skype, prin mail, scrisori etc.
  • schimb de experiență între profesori, prin vizite reciproce și prin comunicare permanentă prin email și Facebook.
  • sprijinirea unor cazuri sociale din comunitățile partenere, astfel încât copiii din familii foarte sărace să poată merge la școală (ajutorul poate consta în încălțăminte, îmbrăcăminte, rechizite, jocuri etc.).

Pe data de 17 noiembrie, un grup de profesori din județul Dâmbovița ne-a vizitat cu scopul schimbului de bune practici. Obiectivul nostru este să încurajăm îmbunătățirea metodelor de predare în instituțiile de învățământ din mediul rural, prin împărtășirea celor mai bune tehnici si metode pe care le folosim în procesul didactic.

s1

Pe 19 noiembrie, al doilea episod al proiectului social „Școli pereche” a continuat cu vizita unui nou grup de profesori cu care ne-a făcut mare plăcere să facem schimb de idei și bune practici. Ne-am împărtășit expertiza, gândurile bune și metodele didactice eficiente cu Școala Gimnazială Câmpeni și Școala Gimnaziala Avram Iancu Abrud, având un scop comun: să ne sprijinim reciproc în a oferi generațiilor tinere cea mai bună educație.

Perioada sărbătorilor de iarnă a fost propice atingerii unei alte componente a proiectului, sprijinirea unor cazuri sociale din comunitățile partenere. Am reușit, cu sprijinul necondiționat al părinților din comunitatea noastră, să bucurăm zeci de suflete de copii din comuna Vlăsceni cu daruri de la Moș Crăciun, exact cum le-au cerut micuții în scrisorile lor pentru Moșul.

În același timp, părinții au contribuit și cu donații pentru Mihăiță, un băiețel dintr-o familie modestă și cu un vis mare: să aibă acasă curent electric, la fel ca ceilalți oameni. Povestea lui a luat o turnură fericită: în curând, va avea lumină la locuința sa, așa cum a visat.

mijhaita

Proiectul social „Mediere între egali”

Proiectul „Mediere între egali” are ca obiectiv crearea unei legături puternice între generații și folosirea abilităților specifice fiecărei vârste în rezolvarea conflictelor care pot apărea în școală.

Astfel, copiii noștri cu inteligență intra și interpersonală sunt instruiți de către mentori și psihologi, (consilieri) ca să poată preveni conflictele și să poată interveni în grupul de egali.

Pregătirea specifică în acest program înseamnă și susținerea și dezvoltarea pe termen lung pentru carierele umaniste, deci suport particularizat pentru dezvoltarea personală a copiilor care își doresc astfel de cariere.

dsc01426

Copiii au completat un formular prin care au aplicat pentru a fi selectați în echipa de mediatori, iar 15 dintre aceștia au fost aleși.

Vezi prima întalnire a echipei – FOTO

În acest program avem aceleași școli partenere din cadrul proiectului „Școli pereche” – ele vor replica la nivel local toate activitățile, urmând ca rezultatele să fie monitorizate într-o cercetare prin care să ne susținem demersurile la nivel național.

Citește și:

Conceptul de „team teaching”

 

 

 

Comments are closed.