de Larisa Sohorca
Mădălina Nicolescu, profesor pentru învățământul primar, a pornit la drum acum aproape 30 de ani cu gândul la o persoană foarte dragă, chiar învățătoarea ei. În urmă cu 9 ani, parcursul profesional i-a setat o nouă destinație – Aletheea – o școală pe care a descoperit-o din întâmplare, dar unde a învățat că orice este posibil, că libertatea nu este doar un cuvânt, ci un mod de a te manifesta și că tot ceea ce vrei să faci poate deveni realitate.
Așa cum am procedat cu fiecare profesor care a terminat programul EQ Educator de la Six Seconds am stat de vorbă și cu Mădălina, care mi-a mărturisit că acest program a ajutat-o să își conștientizeze atuurile care stau la baza construirii unei relații sănătoase cu copiii și a motivat-o să-și continue drumul ales. „Fiecare zi este o provocare, fiecare copil este un dar, iar fiecare coleg este un model și un mentor de la care te poți inspira și de la care poți învăța.”
I-am adresat și ei aceleași întrebări pe care le-am adresat celorlalte patru colege de-ale ei alături de care a parcurs programul: Grațiela Bălcescu, Andreea Cotițosu, Anastasia Crușoveanu și Cătălina Costea.
1. Cum vezi tu școala astăzi?
Școala este o comunitate în care învățăm unii de la alții, un loc unde putem fi deschiși, putem comunica și putem împărtăși experiențe proprii. Școala este o provocare care te motivează să fii mai bun, mai pregătit, dar care te face să te întrebi, totodată, dacă ești îndeajuns de pregătit pentru a ține pasul cu noile generații. Copiii de astăzi sunt mai încrezători în forțele proprii, mai deschiși și mai orientați spre anumite țeluri.
2. Cum definești educația socio-emoțională?
Educația socio-emoțională trebuie să fie o parte integrantă a procesului educativ, fără de care nu putem să obținem rezultate pozitive în procesul de dezvoltare a copiilor. Ea trebuie să fie baza de la care se pleacă în educație, fie că vorbim de educația în familie sau de educația din cadrul școlii.
3. Cum ai descrie procesul de învățare la copii astăzi?
Procesul de învățare este unul complex, având în vedere expunerea crescândă a copiilor la informații, dar și capacitatea lor de a fi selectivi. Am observat că au nevoie de interacțiune, de feedback, de motivație pentru a putea fi capabili să își stabilească obiective pe plan personal și să găsească resursele potrivite pentru a le atinge.
4. Ce ai luat și aplici la clasă? La ce răspund cel mai bine cei mici?
După parcurgerea programului EQ Educator, activitatea mea s-a îmbunătățit pentru că am învățat să-mi structurez mai bine cunoștințele și să-mi prioritizez anumite intervenții, astfel încât ele să capete potențial maxim, iar efectele lor să fie vizibile. Ținând cont de faptul că în acest an școlar lucrez cu elevii de clasa a IV-a, mi-am propus să pun accentul pe creșterea motivației intrinseci, aceasta facilitând și o trecere mai ușoară spre următoarea etapă din viața lor – ciclul gimnazial. O altă competență cheie care merită dezvoltată este navigarea emoțiilor, ținând cont de specificul vârstei lor (10 – 11 ani).
5. Cum îi putem ajuta pe copii să se dezvolte astăzi pentru a deveni cetățeni globali mâine? Cine face asta?
Copiii cărora li se dă ocazia să descopere, să se exprime, să pună întrebări, să își susțină propriile opinii sunt cetățenii globali de mâine. Sunt cei care se pot adapta ușor oricăror norme și care au curajul să exploreze necunoscutul. Atât școala, cât și familia ar trebui să îi încurajeze în demersul lor, să îi ajute să depășească teama de necunoscut și să îi motiveze să încerce lucruri noi.
Având în vedere acest lucru, în a doua jumătate a lunii noiembrie, Aletheea se va alătura initiațivei POP-UP Festival, un eveniment organizat de către Six Seconds în parteneriat cu UNICEF pentru a sărbători Ziua Internațională a Drepturilor Copiilor. Acest festival este sărbătorit în peste 200 de țări și presupune participarea la activități menite să-i ajute pe copii să-și dezvolte inteligența emoțională și să devină cetățeni globali care să sprijine țelurile sustenabile formulate de Națiunile Unite.
În cadrul POP-UP Festival, Aletheea va organiza în cadrul școlii activități și evenimente menite să susțină țelul numarul 4, Educație de calitate. Un rol important pe care Școala Aletheea și l-a asumat încă de la deschidere este cel de responsabilitate socială, atât pentru îmbunătățirea calității educației oferite copiilor din România, cât și pentru dezvoltarea comunității educaționale românești.
Dacă doriți să vă alăturați participanților din întreaga lume, vă puteți înscrie la POP-UP Festival accesând pagina dedicată.
***
Larisa Sohorca este fondator Walnut Wisdom și facilitator pentru inteligența socio-emoțională certificat Six Seconds.
Aletheea este prima școală din România care are profesori certificați EQ Educator, așa cum anunțam într-un articol precedent, un program al organizației Six Seconds ce oferă profesorilor instrumente practice și tehnici de dezvoltare a competențelor și aptitudinilor socio-emoționale în rândul copiilor, pentru a-i sprijini să aibă mai mult succes la școală și în viață.
Dacă doriți să aflați mai multe despre felul în care integrăm educația socio-emoțională la Aletheea, vă invităm să urmăriți înregistrarea evenimentului „Educating Heart and Mind” organizat online de Six Seconds.