de Larisa Sohorca
Daniela Niță cunoaște Aletheea de când școala era doar o idee, apoi un proiect pe hârtie. Fiind încă de la început în echipa fondatoarei școlii, Mona Mușat, a ajutat la primele calcule ale planului de construcție și amenajare și a contribuit la toate activitățile administrative premergătoare fondării Aletheea. Începând cu anul 2016, s-a alăturat echipei școlii și a lucrat mai întâi la secretariat, apoi a preluat activitatea de înscriere a elevilor, iar acum este Coordonator Comunicare și Admiteri la Aletheea. Daniela este genul acela de om la care colegii apelează pentru orice informație de care au nevoie sau pentru orice problemă cu care se confruntă, știind că la ea vor găsi rezolvarea. În al zecelea an de funcționare a școlii, a urmat certificarea Educational Vital Signs de la Six Seconds și poate administra evaluarea EVS.
Dar ce leagă munca administrativă într-o școală cu 340 de elevi de educația socio-emoțională?
Munca administrativă dintr-o școală are rol de liant, atât între departamente, cât și între membrii comunității – părinți, profesori, colaboratori și elevi. De aceea, cred că abilitățile de comunicare, dar și puterea de a mă pune în locul celuilalt, de a-i înțelege perspectiva, sunt cruciale pentru ceea ce fac zi de zi. Un „bagaj” socio-emoțional bogat mă ajută, în primul rând, să-mi îmbunătățesc calitatea relațiilor, apoi să fiu mai eficientă și să fac alegeri mai bune. Faptul că Aletheea a decis să investească pe termen lung în dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale echipei mi s-a potrivit ca o mănușă.
- Cum a fost pentru tine experiența de învățare Six Seconds?
Este frumos să ai ocazia să mai fii elev din când în când, cu atât mai mult atunci când lucrezi într-o școală cum este Aletheea. Mă bucur să mă alătur colegilor mei certificați EQ Educator de către Six Seconds și să susținem misiunea școlii de a integra instrumente practice și tehnici de dezvoltare a competențelor și atitudinilor socio-emoționale în rutina elevilor, pentru a-i sprijini să aibă succes la școală și în viață. Certificarea mea este diferită de a unui profesor, însă.
Prin prisma rolului meu în școală interacționez zi de zi cu părinții, cu elevii și cu colegii mei – profesori sau personal nedidactic. Datorită acestui context, am o înțelegere de ansamblu a modului în care acești „factori cheie” dintr-o școală interacționează și se influențează reciproc și am fost atrasă de ideea de a putea evalua climatul școlii, adică măsura în care această interacțiune sprijină sau pune piedici succesului școlii. Înainte de a urma programul de certificare EVS cu Ilaria Boffa, EQ Education and Community Manager Six Seconds Europe, am făcut parte din echipa care a lucrat la traducerea chestionarului Educational Vital Signs în limba română, la adaptarea și la aplicarea lui în comunitatea Aletheea (alături de Larisa Sohorca, facilitator avansat Six Seconds, Mona Mușat, Fondator Aletheea, Oana Crăciun, Director Executiv, Grațiela Bălcescu, Coordonator Educațional pentru ciclul primar și Mihai Stamatescu, Coordonator Educațional pentru ciclul gimnazial). Parcurgând anterior această parte logistică, m-a ajutat să asimilez mult mai natural partea teoretică a cursului, deoarece am putut face cu ușurință conexiuni între noțiunile teoretice și partea practică; totul avea sens.
- Ai vorbit despre „climatul școlii”. Ce înseamnă pentru tine acest lucru, ideea că școala are un climat?
Chiar la prima temă din cadrul cursului mi s-a cerut să răspund la întrebarea: „Care sunt indicatorii unui mediu de învățare grozav (a great place to learn)?”. Am enumerat în răspunsul meu (fără ca ordinea să fie o clasificare a importanței): sentimentul de apartenență, accesul facil la resursele educaționale, rezultatele academice, dezvoltarea competențelor socio-emoționale, spațiul primitor și sigur, buna comunicare, transparența managementului, pregătirea profesorilor, plăcerea cu care elevii, profesorii și angajații vin la școală, absența bullyingului și sentimentul de siguranță fizică și emoțională, planurile de viitor etc. Dacă, la un moment dat, am face „stop-cadru” și am privi atent la toate aceste elemente, ce am observa? Ce ar ajunge la noi când am analiza „tabloul”? Răspunzând, am descrie climatul școlar sau, cum îmi place să spun, preluând o metaforă de la colegii de la Six Seconds, „vremea” din Aletheea.
- Da, și mie îmi place comparația cu vremea. Dar de ce am vrea să măsurăm climatul școlar, implicând toți „actorii” din școală – și părinții, și profesorii, și colaboratorii și elevii?
Evaluarea EVS „dă cuvântul” tuturor membrilor comunității școlare pentru a-i face protagoniști la dialoguri despre climatul actual, nevoi și planuri de viitor. Măsurarea climatului școlar susține nevoia de apartenență și conexiune între membrii școlii și dezvăluie punctele forte, precum și domeniile care au nevoie de o nouă abordare. Intenția EVS este pur și simplu de a afla cum funcționează comunitatea, ce definește climatul școlar, care sunt nevoile copiilor, profesorilor, colaboratorilor și părinților și cum pot fi îmbunătățite lucrurile printr-o colaborare strânsă. Cercetările Six Seconds arată că un climat pozitiv este corelat cu o comunitate implicată, dedicată, puternică și, nu în ultimul rând, susține învățarea. Pentru a dezvolta metafora cu vremea, aș spune că elevii învață mai bine și sunt mai echilibrați atunci când în școală este soare și frumos.
- Ne poți oferi niște elemente cheie pe care le putem regăsi în EVS?
Modelul Educational Vital Signs (EVS) presupune evaluarea factorilor de eficacitate a școlii și definește climatul școlar din perspectiva a cinci factori (evidențiați cu culoare verde în imaginea de mai jos) – Încredere, Dedicare, Dezvoltare, Conectare și Responsabilitate –, dar și a celor două axe (verticală și orizontală), care evidențiază patru indicatori/rezultate – Prosperitate, Învățare, Siguranță și Implicare.
- Cui se adresează chestionarul?
În general, tuturor membrilor unei comunități. În cazul nostru, oricui face parte din comunitatea Aletheea. Pentru a obține un feedback obiectiv, este importantă viziunea tuturor celor implicați în viața de zi cu zi a școlii: profesori, elevi, părinți, personal administrativ și colaboratori. Toți fac parte din comunitatea școlară și este util să aflăm părerea tuturor.
Six Seconds a dezvoltat o serie de chestionare Vital Signs pentru a evalua modul în care abilitățile socio-emoționale influențează climatul la nivel de management, în organizații sau în echipe: Leadership Vital Signs, Team Vital Signs și Organizational Vital Signs. Cum am explicat anterior, Chestionarul Educational Vital Signs a fost special conceput pentru a fi aplicat în școli.
- Dacă aș fi elev, profesor sau părinte la Aletheea, ce aș avea de făcut pentru a-mi exprima părerea și pentru a lua parte la evaluarea EVS?
Fiecare membru al comunității școlare primește o invitație prin e-mail pentru a completa chestionarul EVS. Acesta conține o serie de afirmații care au legătură cu cei cinci factori și cu cei patru indicatori ai climatului școlar. Respondenții sunt rugați să-și exprime părerea cu privire la aceste afirmații. Răspunsurile individuale sunt confidențiale, fiind reflectate, după încheierea perioadei de completare, într-o serie de grafice și rapoarte care vor sumariza rezultatele. Acest pas este realizat de către Six Seconds, iar Școala Aletheea primește doar raportul final.
- În primăvara acestui an, Aletheea a derulat primul exercițiu de evaluare a climatului școlar folosind metodologia Six Seconds. Ce urmează după acest prim pas?
Într-adevăr, pentru prima dată într-o școală din România, chestionarul EVS a fost distribuit în comunitatea Aletheea la finalul lunii martie 2024. El a fost completat în total de 26,89% dintre destinatari. Pentru noi, numărul respondenților a fost mai mic decât ne-am așteptat, însă un lucru bun a fost acela că răspunsurile înregistrate au fost omogene. Asta însemnă că cei care au răspuns la chestionar au o părere unitară, iar acest feedback în sine ne este de folos. Un alt lucru util pentru noi este acela că unul dintre indicatorii cheie calculați prin evaluarea EVS este gradul de implicare a membrilor comunității în viața școlii. În cazul nostru, acest indicator este de 43%, și anume, dintre toți cei care au completat chestionarul, 43% se simt implicați în viața școlii. 36% s-au declarat neutri, iar 21% neimplicați. Înțelegem că procentul celor implicați este unul ridicat și ne bucură acest lucru. Cum folosim acest rezultat? În mod evident, ne propunem ca prin activități concrete să creștem numărul celor implicați și să reducem procentele celor neutri sau neimplicați.
Apoi, discutând despre rezultate, ne-am bucurat să aflăm că ceea ce definește climatul școlar Aletheea este un mediu cald, deschis, prietenos, propice comunicării, învățării și rezolvării eficiente a problemelor. Elevii se simt în siguranță și vin cu plăcere la școală. Totodată, așa cum este firesc, s-a observat că există o diferență între percepția profesorilor și angajaților școlii, pe de o parte, și cea a părinților și elevilor, pe de altă parte, în ceea ce privește învățarea.
Privind cu un ochi critic la experiența EVS din primăvară, a devenit evident pentru noi că este important ca un număr cât mai mare de părinți, profesori, colaboratori și elevi să completeze chestionarul. Cu cât procentul respondenților va fi mai mare, cu atât mai relevant va fi acest exercițiu pentru noi. Doar având acest feedback complet și onest vom putea stabili următorii pași pentru îndeplinirea misiunii școlii într-un mod cât mai eficient.
De aceea, am hotărât ca în data de 4 noiembrie 2024 să lansăm o nouă invitație către comunitatea Aletheea pentru aplicarea Chestionarului EVS.
- Cum se corelează acest demers cu misiunea Aletheea?
O serie de studii științifice au demonstrat că EQ (inteligența emoțională) contribuie cu până la de două ori mai mult decât IQ (coeficientul de inteligență) la succesul unei persoane în viață. În contextul actual, în care atât adulții, cât și copiii trec prin momente de incertitudine, iar viitorul este tot mai imprevizibil, a da dovadă de reziliență și de capacitate de adaptare devine din ce în ce mai important pentru păstrarea echilibrului personal și social. Or, misiunea noastră este de a construi o comunitate de învățare în care elevii, profesorii, părinții și bunicii învață să învețe, de a explora împreună, în multiple moduri, Adevărul, Frumosul, Binele și Libertatea pentru a învăța să gândim, să acționăm şi să ne comportăm moral, pentru ca elevii noștri să devină adulți autonomi și echilibrați. Este perspectiva noastră asupra succesului în viață.
Revenind la incertitudinea și impredictibilitatea lumii în care trăim, credem că elevii zilelor noastre tind să fie ușor distrași și să își piardă motivația pentru învățare. Pentru a le schimba mentalitatea, îi încurajăm pe profesori să coreleze în mod constant teoria cu exemplele din viața reală a elevilor și să-i ajute să facă conexiuni între disciplinele școlare (abordare transdisciplinară). Școala trebuie să îi pregătească pe copii pentru un viitor necunoscut, deci adaptabilitatea, gândirea critică și autonomia/independența sunt abilități obligatorii care îi vor ajuta pe elevi să facă față schimbărilor și incertitudinii. Liantul dintre cunoștințele academice și aceste abilități este tocmai învățarea socio-emoțională. De aceea am ales să colaborăm cu Six Seconds, Aletheea devenind prima școală din România care are profesori certificați EQ Educator – un program care le oferă instrumente practice și tehnici de dezvoltare a competențelor și atitudinilor socio-emoționale, pe care să le integreze în rutina clasei și în procesul de predare-învățare. EVS vine în completare, strategia școlii pe termen lung fiind aceea de a aplica periodic chestionarul, cu scopul de a obține un feedback clar și onest de la comunitatea școlară și de a susține evoluția programului EQ Educator, din care vor face parte tot mai mulți membri ai echipei educaționale Aletheea.
Cum spuneam, o școală unde emoția și educația se întâlnesc este un mediu de învățare grozav.
- La ce ajută, efectiv, măsurarea climatului școlii, cum veți folosi rezultatele obținute?
Rezultatele unui astfel de demers reprezintă pentru noi un feedback de la comunitate pentru comunitate, o oportunitate pentru toți membrii comunității, o invitație la un dialog activ. Ne propunem să privim aceste rezultate dincolo de cifre, mai degrabă ca pe niște întrebări decât ca pe niște răspunsuri. Ele ne vor ajuta să concepem un plan de dezvoltare pe termen lung, identificând atât punctele forte, cât și provocările, domeniile ce pot fi dezvoltate. Concluziile obținute ne vor sprijini să găsim numitorii comuni ai unui climat școlar pozitiv și ne vor ghida către modul în care îl putem construi, făcând pașii necesari în direcția potrivită.
- În tot ceea ce ai spus până acum, ai menționat frecvent comunitatea. Cum vedeți importanța dezvoltării unei comunități?
Încă de la început, ne-am propus să oferim un model de implicare a şcolii în comunitate din perspectivă educațională și culturală, să devenim un adevărat motor al schimbării în educație. În prezent, comunitatea Aletheea este formată din peste 340 de elevi, părinţii acestora și profesorii şcolii și suntem angajați – profesional şi social – în susţinerea şi dezvoltarea altor comunităţi şcolare din România prin furnizarea de know-how educaţional, de resurse și instrumente de lucru la clasă. În timp, am dezvoltat două programe consistente și distincte, unul dedicat comunității profesorilor și specialiștilor în educație, iar un al doilea dedicat comunității școlii, prin organizarea de acțiuni culturale, umanitare şi de voluntariat în școli din zone defavorizate ale țării.
- Care sunt programele voastre de implicare în comunitate?
Cum spuneam, programele pe care le organizăm sunt orientate în două direcții: către comunitatea de părinți și apropiați ai școlii și către cadrele didactice.
Aletheea9 este un proiect cultural care îşi propune să aducă împreună comunitatea de părinţi, profesori, prieteni ai Aletheea și oameni inspirați de cultură și educație. Împreună cu invitaţi din afara şcolii (scriitori, artişti plastici, oameni de teatru şi film, muzicieni, personalităţi din domeniul ştiinţei etc.) ne propunem să generăm idei şi provocări, teme de reflecţie şi de dezbatere, să formulăm întrebări şi să căutăm împreună răspunsuri. La fiecare eveniment ne dorim să susţinem, printr-o donaţie, o cauză culturală sau copii aflaţi în dificultate, să fim suport pentru o situaţie medicală/socială.
Aletheea (de) 10 este un program profesional dedicat profesorilor, psihologilor și specialiștilor în educație din întreaga țară, de (re)formare a calității relației elev-profesor, prin: proiectarea predării-învăţării-evaluării din perspectiva copiilor, crearea de activități de învățare motivante pentru copii, de forme de evaluare neconvenţionale și de activităţi nonformale.
***
Aletheea este prima școală din România care are profesori certificați EQ Educator, un program al organizației Six Seconds ce oferă profesorilor instrumente practice și tehnici de dezvoltare a competențelor și aptitudinilor socio-emoționale în rândul copiilor, pentru a-i sprijini să aibă mai mult succes la școală și în viață.
Larisa Sohorca este facilitator avansat pentru inteligența socio-emoțională certificat Six Seconds.
Six Seconds este o organizație non-profit dedicată studiului inteligenței emoționale, care sprijină specialiști din școli și din companii aflate în Top Forbes 500.