Generația milenarilor, mai exact a copiilor născuți în ultimele două decenii și influențați de tehnologie și efectele ei, se confruntă cu multe prejudecăți legate în special de integrarea în profesie. Considerați de mulți angajatori a fi superficiali, leneși și narcisiști, tinerii de azi au nevoie de ajutor în pregătirea pentru viitoarea profesie.
În concepția generală, milenarii sunt mai libertini, opun rezistență în respectarea regulilor și sunt predispuși să își asume mai multe riscuri decât generațiile vechi. Explicația ar fi că acești copii au fost educați cu prea puțină disciplină, s-au obișnuit să primească tot ce și-au dorit necondiționat și au dezvoltat o serie de lacune sociale din cauza tehnologiei. Însă vina nu aparține nicidecum copiilor!
Simon Sinek, autor, speaker și consultant în leadership si management, punctează cu mare acuratețe prejudecățile din mediul corporatist legate de absolvenții din generația milenară.
Simon explică modul în care sunt priviți acești tineri de către angajatori, de unde provin problemele și ce soluții se pot adopta în acest caz:
“Milenarii sunt dificil de coordonat. Sunt narcisiști, leneși și își sfidează liderii. Vor să lucreze cu un scop, vor să aibă impact, multe beneficii nemeritate și, fără un motiv evident, ajung să fie nemulțumiți. Acestea nu sunt cuvintele mele […]
Eu am descoperit patru factori care ar explica această atitudine: educația, tehnologia, lipsa răbdării și mediul. Mulți consideră că au fost crescuți de părinți care le-au spus mereu că sunt speciali și pot avea tot ce își doresc în viață, pentru că li se cuvine. Unii copii au fost premiați la școală nemeritat. Acești tineri au absolvit studiile și s-au angajat într-o companie unde au aflat că realitatea este alta: nu sunt atât de speciali și nu pot fi premiați nemeritat.
Apoi intervine și tehnologia: totul este remediat cu un filtru, viața este reprezentată fals pe rețelele de socializare, iar dependența de gadgeturi devine o sursă indispensabilă de recompensă imediată (ceea ce conduce la factorul lipsei de răbdare). Idealul lumii virtuale face ca realitatea să pară greu de suportat și astfel se nasc generații cu stima de sine tot mai scăzută, fără ca tinerii să aibă vreo vină.
Nu este nimic greșit în a folosi social media sau telefoanele mobile – abuzul de acestea este distrugător. Copiii devin victimele virtualului, devenind incapabili să se bucure de relații interumane firești. Tehnologia oferă multe plăceri instant, cu excepția satisfacției la locul de muncă și formarea de relații puternice cu cei din jur.
Corporațiile iau acești tineri minunați și au așteptări de la ei în termeni de cifre și rezultate. Nu le pasă de viața acestora, de stima lor de sine, de evoluția lor personală. Cel mai rău este că tinerii se autoblamează pentru acest lucru. Soluția este susținerea de către părinți, de societate, de companiile în care lucrează, pentru a-i ajuta să-și construiască echilibrul între împlinirea personală și profesională.”
Socializarea și tehnologia la Aletheea
Ca furnizori de educație, profilul generației milenarilor ne îngrijorează; la Aletheea suntem preocupați în permanență să le formăm copiilor încrederea în forțele proprii, să-i învățăm bucuria de a trăi, de a fi înconjurați de prieteni cu care să comunice mai mult față în față și mai puțin virtual etc.
Astfel, fiecare zi din cele 36 de săptămâni de școală începe cu Întâlnirea de dimineață (atât la primar cât și la gimnaziu). Copii din clase diferite petrec 30 de minute împreună, timp în care interacționează pozitiv cu colegii, cu profesorii sau cu alți adulți: ascultă activ personalități din diferite domenii, adresează întrebări, vorbesc liber despre subiecte care îi preocupă, despre valori, pasiuni etc.
Cu titlu de exemplu, în acest an școlar elevii noștri au avut oportunitatea de a comunica direct cu invitati precum: reprezentanți ai Ambasadelor Islandei, Irlandei, Danemarcei și SUA în România, Călin Goia de la Voltaj, speaker-ul motivațional Peter Gastberger (Austria), Cristina Durică de la revista Fabulafia, Corina Negrea, redactorul emisiunii Știința în cuvinte potrivite (Radio România Cultural) etc.
Activitatea de socializare în grupuri de vârstă eterogene continuă și în cadrul orelor săptămânale de mentorat. În colectivul de profesori Aletheea există mentori, aleși de către elevi, în funcție de chimia pe care o au cu aceștia dar și în funcție de pasiuni și interese comune. În orele de mentorat copiii vorbesc sau acționează în direcția pasiunilor comune, iar activitățile se desfășoară de multe ori și în cadre nonformale, în afara școlii.
În ceea ce privește tehnologia, aceasta este integrată controlat în procesul de învățare, de regulă pentru a completa constructiv înțelegerea unor concepte. Copiilor nu li se permite nici în pauze și nici în ore accesul la telefonul mobil – așa ajung să-și petereacă 7-10 ore la școală jucându-se împreună, socializând, făcând sport – învățând unii de la alții și fiind atenți la ce se întâmplă în jurul lor.
Tot mediul din Aletheea este gândit astfel încât să aibă un impact pozitiv în formarea personalității – spațiile sunt luminoase, colorate și tot ceea ce lucrează elevii noștri este expus la nivelul privirii lor, așadar valorizat. Fiecare proiect muncit arată fiecăruia că, prin efort, mâine poți fi mai bun ca azi.