Cum pregătim începutul de an școlar atunci când ne gândim la spațiul în care are loc învățarea? Putem face din spațiu al doilea profesor al clasei? Cu aceste întrebări am venit în școală la final de august.

Filosofia unui spațiu în care învățarea este cheia poate arăta ca în imaginile de mai jos. Tot ce se poate vedea vine după un an în care mi-am putut observa colegii, am înțeles sensul din spatele fiecărui material didactic, iar acum a venit vremea să le integrez pentru copiii cu care plec în explorarea clasei a doua.

Ce am învățat că e musai să fie în spațiul clasei pentru a-i întâmpina pe copii, pentru a forma rutine, pentru a construi plecând de la experiențele de învățare din trecut:

1. Pereții e ok să fie goi, fără zeci de afișe cu scris sau imagini obositoare și care să fure ochiul și mintea de la experiență. În zilele când vom ajunge la conținuturi noi, vom avea ocazia să punem atât afișe pregătite de mine, cât și dovezile învățării copiilor.

2. Așezarea băncilor să permită atât lucrul individual, dar mai ales lucrul în echipă, plus posibilitatea de a mă putea plimba ușor printre copii pentru a da feedback în timp real pe sarcină. Evident că și accesul la tablă și să-i pot cuprinde pe toți cu privirea a contat în aranjarea meselor.

3. Spațiu de lectură, joacă și relaxare – în mica bibliotecă din clasă (momentan sunt vreo 30 de titluri de cărți) avem de la povești, mici romane adaptate vârstei, la texte științifice, enciclopedii, benzi desenate. O parte au coperțile expuse, altele stau pe raft. Există pernuțe, covor ce se poate întinde, cutii cu jocuri. În mijlocul clasei există și un covor mare pe care încap toți copiii, fie pentru activitățile de la întâlnirea de dimineață, fie pentru momentele de audiat povești sau, pur și simplu, de relaxare.

4. Anul acesta, tema clasei se bazează pe explorarea vieții, a frumosului în întreg universul. Astfel că de la panoul de prezență, responsabilități, lunile anului și valorile aferente lunilor și modulelor de învățare, până la afișarea zilelor de naștere, toate sunt legate între ele de acest fir narativ. Elementele grafice ce reprezintă călătoria de deasupra tablei, dar și întâlnirea cu posibile ființe extraterestre sunt și ele cu rolul de a provoca puțin imaginația, creativitatea.

5. Copacul aprecierilor, zona de științe, sentimetrul, regulile clasei aceleași în întreaga școală, mesajul zilei, toate vin cu scopul de a da viață prin comportamente dezirabile și de a lega felul cum suntem pregătiți pentru învățare cu conținuturile învățării.

6. Responsabilizarea copiilor prin împuternicirea lor de a avea grijă de spațiu și de a-l co-crea cu dovezi ale învățării. Pe panoul mare din spatele clasei vor fi afișate materiale realizate de copii, fișele lor de lectură. Dulapurile individuale cu toate resursele de care au nevoie la școală sunt în responsabilitatea lor – de la cum arată, la cum sunt valorificate resursele – acestea urmând a fi câștigate pe parcursul primei săptămâni, copiii având de îndeplinit diverse sarcini.

Acesta este rezultatul după 2 săptămâni în care ne-am pregătit cu toții pentru acest nou an școlar. Mult din ceea ce puteți observa și în poze este muncă de echipă, de la idee, până la cum arată produsele în sine. Cu siguranță poate fi loc de mai bine. Pe parcursul anului voi vedea unde e nevoie să mai intervin, ce păstrăm, ce adaptăm sau ce schimbăm.

Până atunci, un început de an școlar cu încredere și cu bucuria lucrului bine făcut alături de colegi!

Comments are closed.