Profesorul Cesar Harada de la Harbour School din Hong Kong pare să fi descoperit cea mai bună cale de a-i învăța pe copii să iubească știința. Într-o lume în care avem nevoie de generații noi de inventatori pentru binele viitorului planetei, copiii au nevoie de un imbold în a revoluționa modul în care trăim în armonie cu mediul.
Cesar Harada este ceea ce poate fi numit un profesor excentric. Metodele lui didactice sunt cel puțin inovatoare, de vreme ce a mutat sala de clasă într-un spațiu industrial imens, în care îi învață pe copii să-și pună imaginația la treabă în lucrul cu lemnul, metalul, substanțele chimice, materiile biologice și, ocazional, cu mașinării care ar putea să salveze într-o bună zi ecosistemul oceanic.
Ideea principală a metodei interesante prin care Cesar Harada își învață elevii să iubească știința are la bază un îndemn al propriilor săi părinți: “Poți să faci câtă dezordine vrei tu, câtă vreme ai grijă să strângi după tine la final”.
Libertatea, primul pas către inovație
Primul pas către inovație este libertatea. Fără acest ingredient esențial, marile descoperiri nu se pot petrece. Însă această libertate vine întotdeauna cu responsabilități. Imaginația îi duce pe copii în locuri minunate, unde totul este posibil. Sprijiniți și stimulați să se exprime, ei pot construi lucruri uimitoare. Rolul adultului este să le stimuleze acest potențial, lăsându-i să exploreze, dar în același timp stabilind limite care să-i ajute să fie atât visători, cât și realiști.
În atelierul profesorului de educație civică și invenții Cesar Harada, copiii proiectează invenții care ar putea să salveze, în viitor, oceanele lumii.
Profesorul îi încurajează pe copii să-și lase imaginația să zburde liberă, misiunea lui fiind aceea de a selecta ce este mai bun din fiecare idee și să le combine în ceva ce chiar ar putea să funcționeze.
Din acest sistem se nasc zi de zi prototipuri noi. Transformă veioze și camere video în diferite instalații, apoi le asamblează într-un robot plutitor care va pluti printre plasticul din apă, identificând particulele poluante din ocean, de pildă. Important este ca profesorul sau părintele să identifice o problemă imediată din mediul în care copilul trăiește și să-l încurajeze să se gândească la o soluție.
În acest fel, setea de cunoaștere se propagă în domeniul științelor, de la chimie, biologie și fizică, până la matematică, fiind întreținută de o motivație intrinsecă pe care nicio temă de la școală sau un extemporal nu pot naște.
Întrebările corecte pot salva lumea
Copiii de azi sunt hiper-conectați la ce se întâmplă în lume. Navighează pe internet și intră zilnic în contact cu știri și fenomene diverse. Folosindu-și empatia și creativitatea, și pot descoperi devreme interesul pentru un anumit domeniu și vocația de furnizor de soluții.
Copiii pot fi stimulați să exploreze științele prin întrebări de tipul “Oare putem inventa viitorul deplasării cu energie din surse regenerabile” sau “Putem îmbunătăți deplasarea persoanelor în vârstă prin transformarea scaunelor cu rotile în scaune noi, electrice?”.
“Plasticul, petrolul și radioactivitatea sunt moșteniri oribile, dar cea mai urâtă moștenire pentru copiii noștri sunt minciunile. Nu mai putem să-i ferim de adevărul crud, pentru că avem nevoie de imaginația lor pentru a inventa soluții. Avem nevoie de oameni de știință, creatori, visători, trebuie să pregătim următoarele generații să le pese de mediu și oameni și să poată face ceva în sensul ăsta”, conchide profesorul Cesar Harada.
Luna martie la Aletheea a fost dedicată Inventării și Reinventării. În ultima săptămână a lunii, la Science Fair, elevii școlii ne-au surprins cu proiectele lor originale, de la reprezentări ale peisajelor din Cretacic sau din păduri de foioase, sistemul solar recreat din materiale neașteptate, vulcani care erup, spectacole cu baloane din săpun, până la roboți automatizați din piese Lego.
Dezinvolți, foarte bine pregătiți și bucuroși să-și expună proiectele, copiii au uimit audiența cu invențiile și experimentele lor surprinzătoare. Copiii din ciclul primar au analizat atent fiecare exponat și au primit explicații detaliate despre fenomenele știițifice de la colegii lor mai mari. Părinții au aplaudat performanțele copiilor și le-au descoperit noi aptitudini care merită să fie fructificate.
Citește și:
5 lucruri periculoase pe care să-i lăsăm pe copii să le facă
5 jocuri care dezvoltă inteligența emoțională a copiilor
Cum vă dați seama dacă școala copilului îi sabotează viitorul profesional
9 capacități ale creierului care ne ajută să ne atingem orice obiectiv