mobile-logo


Înscriere Facebook-f Instagram Youtube

„Cititul nu e niciodată doar citit.”

(Simona Popescu)

 

O listă bogată cu recomandări pentru pasionații de lectură, în special pentru elevii de gimnaziu, realizată de prof. Aniela Mancaș.

  1. Frank Cottrell Boyce – Hoții de tablouri; Cosmic
  2. Katherine Rundell – Exploratorul
  3. Garth Stein – Pilotând în ploaie
  4. Joelle Ecormier – Enzo dintr-a șasea
  5. Linda Sue Park – Lungul drum către apă
  6. Arabella McIntyre-Brown – Dragoni pe cerul Londrei
  7. Lucy & Stephen Hawking – George și cheia secretă a Universului; George în căutare de comori prin Cosmos; George și Big Bangul
  8. Roald Dahl – Charlie și fabrica de ciocolată, Charlie și marele ascensor de sticlă, Matilda, Vrăjitoarele, Uriașul cel prietenos, Domnul Fox, vulpoi fantastic (valabile pentru cls. a V-a)
  9. Monica Pillat – Corabia timpului
  10. Paul Maar – Sâmbăta, când vine Sambo
  11. Michael Ende – Momo, Povestea fără sfârșit, Punci cu porunci, Jim Năsturel și Lukas, mecanicul de locomotivă
  12. Louis Sachar – Tabăra
  13. Cornelia Funke – orice titlu se poate găsi, toate sunt grozave
  14. J. Palacio – Minunea (și orice altceva găsiți)
  15. Neil Gaiman – Pulbere de stele
  16. Natalie Babbitt – Tuck pentru totdeauna
  17. Rick Riordan – Hoțul Fulgerului, Marea MonștrilorPiramida roșie
  18. Grace Lin – Bătrânul din lună
  19. Antologia Ce poți face cu două cuvinte
  20. Antologia Care-i faza cu cititul?
  21. Antologia Cartea cu bunici
  22. Erich Kästner – Emil şi cei trei gemeni
  23. Tudor Arghezi – Cartea cu jucării
  24. Marin Sorescu – Unde fugim de-acasă?
  25. Jules Verne – întreaga colecție
  26. Hector Malot – Singur pe lume
  27. Charles Dickens – Oliver Twist
  28. Brian Selznick – Invenția lui Hugo Cabret
  29. Alphonse Daudet – Tartarin din Tarascon
  30. Adrian Oprescu – Tomi
  31. Silvia Kerim – povestiri pentru copii
  32. Adina Popescu – povestiri pentru copii
  33. Mircea Cărtărescu – Enciclopedia zmeilor
  34. Antoine de Saint-Exupery – Micul Prinț
  35. Ana Alfianu – Val și Cetatea Sufletelor
  36. Anne Fine – Copiii de făină
  37. Nikolai Nosov – Aventurile lui Habarnam și ale prietenilor săi
  38. Gianni Rodari – Aventurile lui Cepelică
  39. Elif Shafak – Fetița căreia nu-i plăcea numele său
  40. Selma Lagerlof – Cartea de Crăciun, Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia
  41. T.A. Hoffman – Spărgătorul de nuci și Regele șoarecilor; Piticuț, zis și Cinabru
  42. Mark Twain – Wilson Zevzecul

 

LISTA pentru AVANSAȚI și pentru REALIȘTI

IUBIREA

  1. Mihail Drumeș – Elevul Dima dintr-a șaptea
  2. Emily Bronte – La răscruce de vânturi

 

AVENTURA

  1. Radu Tudoran – Toate pânzele sus!
  2. Thor Heyerdahl – Kon Tiki
  3. Yann Martel – Viața lui Pi
  4. Herman Melville – Moby Dick
  5. Karl May – Winnetou
  6. Matt Haig – Biblioteca de la miezul nopții

 

DESCOPERIREA / CĂUTAREA DE SINE – cititori experți

  1. Mircea Eliade – Nuvele fantastice
  2. D. Salinger – De veghe în lanul de secară
  3. Jurnalul Annei Frank
  4. Ernest Hemingway – Bătrânul și marea
  5. Simona Popescu – Exuvii
  6. Ioana Pârvulescu– Inocenții
  7. Mark Haddon – O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții

 

RELAȚII SOCIALE. NEAJUNSURILE ISTORIEI

  1. Nathaniel Hawthorne – Litera stacojie
  2. Markus Zusak – Hoțul de cărți
  3. John Boyne – Băiatul cu pijamale în dungi
  4. Lois Lowry – Numără stelele
  5. Jaroslav Hasek – Peripețiile bravului soldat Svejk
  6. Frank McCourt – Cenușa Angelei. O copilărie irlandeză
  7. Iliada, Odiseea – variantele pentru copii
  8. Epopeea lui Ghilgameș – varianta pentru copii

 

SUSPANS. MISTERE

  1. Agatha Christie – romane polițiste
  2. Rodica Ojog-Brașoveanu – romane polițiste

 

REALITATE. EXISTĂ ISTORIE ADEVĂRATĂ?

  1. Ernst H. Gombrich – O scurtă istorie a lumii
  2. Neagu Djuvara – O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri
  3. Hendrik Willem van Loon – Istoria omenirii
  4. Jostein Gaarder – Lumea Sofiei
  5. Laurențiu Staicu – Socrate în blugi

 

***

SARCINI DE LUCRU:

  1. Alege un personaj secundar din carte, unul care, la prima vedere, nu pare așa grozav. Fă un tabel/o schemă, prin care să evidențiezi cauzele și efectele/consecințele unor acțiuni asupra celorlalți sau asupra cursului evenimentelor.
  2. Scrie 10 rânduri despre relația dintre două personaje. Se poate vorbi în cazul lor despre o relație interesantă din care tu ai putut învăța ceva? Explică în câteva rânduri. Dă citate.
  3. Realizează o reprezentare grafică pe care să figurezi, cu citate, patru momente de maximă tensiune.
  4. Care sunt două dintre personajele care ți-au atras în mod deosebit atenția? De ce? Te rog să argumentezi alegerile făcute, aducând câte trei exemple, pe baza informațiilor DIN TEXTEste important să formulezi în cuvinte proprii și să dai citate relevante din text. 10-15 rânduri
  5. COLECȚIONARUL: Caută în text și organizează patru câmpuri semantice/ lexicale pe care le consideri importante. (CÂMP SEMANTIC s. n. + adj. (< fr. champ sémantique): categorie care cuprinde toate cuvintele ce acoperă domenii semantice (noționale) înrudite, apropiate. De exemplu: cuvintele scaun, fotoliu, taburet etc. acoperă câmpul semantic al „obiectelor de șezut”.)
  6. Dacă un personaj ar putea juca unul dintre jocurile contemporane, care ar fi acesta și de ce crezi că i-ar plăcea? Argumentează în 10-15 rânduri, prin raportare la comportamentul și la atitudinea sa, adică la ce scrie în text despre protagonist.
  7. Fă o listă cu cele mai importante 15 idei pe care le-ai descoperit în cartea citită. Nu uita! Ideile se formulează clar și coerent, cu subiect și predicat!
  8. Alege una dintre ideile formulate la punctul anterior și explică de ce ai considerat-o interesantă/ importantă. UN PARAGRAF!
  9. Realizează o diagramă VENN între cartea citită pentru acest proiect și o altă carte lecturată. Evidențiază cât mai multe asemănări și deosebiri referitoare la: personaje, evenimente, elemente realiste, elemente fantastice, probleme care se regăsesc și în realitate, alegerile personajelor etc.

 

DIRIJORUL:

  • Cum ai lucrat în timpul activităților și ce putea fi realizat mai bine?
  • Ce nu a funcționat? Un paragraf.
  • Ce îți propui pentru următorul proiect? Trei obiective! Se formulează cu modul conjunctiv.

 

! Sunt necesare foarte multe citate care să exemplifice fiecare rezolvare.

! E BINE să citiți cu adnotări într-un caiețel sau să folosiți post-it-uri. Va fi mai ușor să clarificați anumite idei și să adunați citate… DIN TIMP.

 

Autor: Aniela Mancaș, profesoară de Limba și literatura română

Comments are closed.