O jumătate dintre elevi se simt atât de copleșiți de problemele lor emoționale, încât nu se pot concentra la școală. Aceasta este concluzia unui studiu publicat de Youth Index în urmă cu două zile, dedicat percepției tinerilor asupra vieții lor în general. Nivelul de anxietate și nemulțumire față de viitor este tot mai ridicat, avertizează specialiștii.
Studiul, efectuat pe un eșantion de 2215 elevi cu vârste cuprinse între 16 si 25 de ani, scoate în evidență un semnal de alarmă important: tinerii și-au pierdut abilitatea de a-și crea propriul viitor și au nevoie de ajutor în a-și asuma încrederea și competențele necesare pentru a avea succes în viață.
Problemele emoționale în procente
Impactul problemelor emoționale în parcursul educațional este unul uriaș și deloc de neglijat. Concluziile studiului citat sunt:
- 48% dintre elevii intervievați au mărturisit că problemele de natură emoțională au reprezentat un obstacol major în anii de școală.
- 46% dintre aceștia nu au vorbit cu nimeni despre problemele lor, deoarece s-au simțit jenați să își arate vulnerabilitățile.
- 58% consideră că a cere ajutorul cuiva nu ar putea să le rezolve problemele.
- 38% dintre elevi nu consideră că dețin controlul asupra scopului de a ocupa un loc de muncă satisfăcător.
Unul dintre coordonatorii studiului, Martina Milburn, susține că o astfel de percepție majoritară a tinerilor trebuie să alarmeze toate părțile implicate în educarea și îndrumarea copiilor, de la părinți și profesori, până la consilierii școlari.
“Acest studiu creează un tablou trist, al unei generații care se simte incapabilă să își contureze propriul viitor. Este șocant să vezi cât de mulți tineri sunt practic disperați în situația neclară în care se află, de aceea a devenit vital să îi ajutăm să-și dezvolte încrederea și competențele necesare pentru a reuși în viață.”
Nivelul de trai se numără printre preocupările copiilor la vârste surprinzător de fragede, tinerii considerând, în proporție de 42%, ca nu vor putea niciodată să își achiziționeze o casă sau să trăiască la standardele oferite de părinții lor. Circa 16% dintre copii sunt convinși că au perspective sărace în viață, indiferent de cât de mult s-ar strădui.
Natura problemelor emoționale la tineri
Dintre elevii care simt că nu dețin controlul asupra vieții lor, 61% au declarant că se simt astfel din pricina faptului că nu au încredere în forțele proprii. O serie de factori care determină această atitudine în rândul tinerilor a fost identificată de inițiatorii studiului.
Unul din 10 elevi consideră că nimănui nu-i pasă de existența sa, 45% au complexe legate de propria imagine, iar 35% se simt stresați de faptul că nu pot ține pasul cu ceilalți colegi la școală. Mulți dintre acești copii sunt confuzi și pesimiști.
“Cel mai important lucru pe care îl putem face pentru acești tineri este să îi îndrumăm la școală, acasă, în activitățile din timpul lor liber, ajutându-i să aibă încredere în ei și în viitorul lor. Acum, mai mult decât niciodată, trebuie să colaborăm în a le oferi sprijinul și oportunitățile de care nevoie pentru a reuși în viață”, susține Martina Milburn.
Sprijinul emoțional al elevilor la Aletheea
Noi știm că omul are tendinţa de a se dezvolta şi perfecţiona individual, educaţia trebuie să aibă rolul de a motiva şi încuraja depăşirea limitelor şi evoluţia armonioasă a tuturor abilităţilor elevului, până la atingerea potenţialului său maxim.
Ne preocupă în mod deosebit problemele individuale ale fiecărui elev din comunitatea noastră și ne interesează toate aspectele evoluției acestuia, de la instruirea lui școlară, până la dezvoltarea armonioasă a personalității sale.
În afară de accentul deosebit pe care îl punem pe consilierea educațională și managementul comportamental bazat pe fundamente științifice noi, care și-au demonstrat eficacitatea, ne străduim să le oferim toate pârghiile pentru a deprinde:
- încredere în forțele proprii;
- bucurie de a trăi;
- relații echilibrate și armonioase cu cei din jur;
- interacțiune pozitivă cu colegii și ceilalți adulți;
- o viziune coerentă și optimistă asupra viitorului și a propriei persoane;
Eforturile noastre de a ne ajuta elevii să își mențină echilibrul emoțional se traduc și în susținerea orelor săptămânale de mentorat. Profesorii care îndeplinesc rolul de mentori, aleși de către elevi, le sunt alături în școală și în afara lor. În orele de mentorat copiii vorbesc sau acționează în direcția pasiunilor comune sau a confesiunilor, iar activitățile se desfășoară de multe ori și în cadre nonformale, în afara școlii.
La Întâlnirea de dimineață, copii din clase diferite petrec 30 de minute împreună, timp în care interacționează pozitiv cu colegii, cu profesorii sau cu alți adulți: ascultă activ personalități din diferite domenii, adresează întrebări, vorbesc liber despre subiecte care îi preocupă, despre valori și pasiuni.
Citește și:
Generația milenarilor: pregătirea pentru profesie